وی ادامه داد: این اعداد در مقایسه با کشورهای مختلف و به خصوص همسایههای خودمان بالا نیست. انتظار میرود سهم کشورمان با ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و پهنه بزرگ دریایی در شمال و جنوب در کنار ظرفیتهای آبزیپروری، دریاچه و رودخانه بیشتر باشد و به پررنگتر شدن نقش اقتصاد غیرنفتی منجر شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی کشور میتوانند پیشران باشند، گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در همین زمینه میتوانند در حوزه گردشگری دریایی، صنایع و دیگر بخشهای مربوط به آن کمک و حاکی بسیار خوبی باشد.
آرامی تصریح کرد: سیاستهای کلان کشور در حوزه دریایی کم نیست و در همه سیاستها بندهایی وجود دارد که با داشتن احکامی مناسب میتوانیم از قوانین دریایی به بهترین شکل بهرهمند شویم.
وی افزود: این دیدگاه به جز سازمان بنادرو دریانوردی در بخشهای دیگر اعم از مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت علمی ریاستجمهوری و سازمان مدیریت و… وجود دارد که ما نیاز به یک بازمعماری در بخش دریایی داریم. این مساله هم بدان معناست که صرفا نیاز به محدود یا اضافه کردن وظایف نیست بلکه باید یک طراحی و معماری در بخش دریایی انجام شود.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس در ادامه تصریح کرد: به نظر میرسد در حوزه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر بخشها نیاز به استفاده از نوآوری و تکنولوژیهای نوین دارد و جای خالی آن احساس میشود؛ بنابراین لازم است در این زمینه کار بیشتری انجام شود تا با بهرهوری از تکنولوژیهای نوین در بخش دریایی، این ظرفیت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از موارد که نیاز است وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش حمل و نقل به آن توجه داشته باشد، بیشتر کردن ارتباط بین دانشگاه و بنادر است. خوشبختانه ظرفیتهای خوبی در دانشگاههای کشور وجود دارد که میتواند منجر به پیوندی موثر در حوزه دریایی شود. به این ترتیب میتوانیم از ظرفیت دانشگاهی خودمان در شمال و جنوب کشور برای توسعه ظرفیت حمل و نقل در این حوزه استفاده کنیم.
آرامی ادامه داد: در بخش مسئولیتهای اجتماعی علیرغم اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تلاشهای قابل تقدیری داشته است، اما به نظر میرسد این موضوع باید به عنوان یک اصل جایگاه داشته باشد. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی میتواند به این شکل سهم مسئولیت اجتماعی خودش را پررنگتر کند.
وی افزود: این مساله منجر به پررنگتر شدن ارتباط بین مردم و بندر شده تا بنادر کشورمان به شکل واقعی تبدیل به بندر شهر شوند. این مسائل در بخشی که مردم زندگی میکنند، کارکنان و محیط زیست باید لحاظ شود تا بنادری که در کنار آن روستایی وجود دارد ارتباط قویتری با یکدیگر داشته باشند.
آرامی در پایان گفت: به همین خاطر در بخش توسعه سواحل کشور لازم است یک استراتژی راهبردی داشته باشیم. به این ترتیب باید طرحهای آمایشی مناسبی برای ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل جزایر کشورمان انجام گیرد.