“لارس جنسن” مدیرعامل شرکت مشاوره حملونقل دریایی در زمینۀ افزایش بیش از حد هزینۀ حمل کالا گفت: طی ۳۰ سال گذشته با بررسی فعالیت شرکتهای کانتینری هرگز ندیدم که نرخ حملونقل کالا تا این حد سر به فلک کشیده باشد.
وی افزود: این هزینۀ بیسابقه به دلیل کمبود کانتینر در چین و آسیاست، چراکه اکثر کانتینرها به دلیل محدودیتهای ناشی از کرونا در بسیاری از ترمینالها بلاتکلیف ماندهاند.
به گفتۀ وی از آنجاییکه در سال ۲۰۲۰ حملونقل دریایی دچار اختلال شد چین توانست پس از مدتی با غلبه بر شیوع ویروس کرونا اقتصاد خود را بازسازی کند به گونهای که در حال حاضر با قیمت گزافی حمل کانتینر از چین به اروپا انجام میشود.
در این میان “فیلیپ اج” مدیرعامل حملونقل بار انگلستان (Edge Worldwide Logistics) در این زمینه گفت: شرایط به گونهای است که با افزایش هزینههای حمل از آسیا به اروپا حملونقل دریایی چنان دچار اختلال و چالش شده که جبران دوبارۀ آن و بازگشت به شرایط قبلی بسیار سخت است.
“گری گرانت” بنیانگذار Entertainer نیز در این زمینه گفت: مقابله با افزایش سرسام آور قیمت حمل کانتینر در حال حاضر بسیار چالش برانگیز است چراکه هزینههای حمل کانتینر خیلی بیشتر از قیمت برخی از کالاهایی است که درون کانتینر حمل میشود.
وی گفت: به دلیل افزایش هزینۀ حمل مجبوریم یا واردات را متوقف کنیم یا قیمت اجناس را بالا ببریم که به زیان مصرف کننده خواهد بود.
از سوی دیگر “لارس جنسن” معتقد است اگر بنادر انگلیس پس از اجرای برگزیت به درستی عمل کنند شاید بتوان فعالیتها را به صورت عادی درآورد و با بحران کمبود کانتینر نیز تا حدودی مقابله کرد و افزایش جعبههای کانتینر شاید به کاهش هزینه حمل منجر شود، اگرچه در حال حاضر تراکم کالا در بسیاری بنادر نه تنها انگلیس بلکه کل اروپا به چشم میخورد.
وی در پایان گفت: امیدواریم که تعطیلات سال نوی چینی در ماه فوریه باعث کاهش هزینۀ حملونقل شود هرچند امیدواری چندانی نسبت به این موضوع نداریم.