مرینپرس
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: با وجود اینکه در سالهای اخیر زیرساختهای متنوعی برای صادرات محصولات استان مازندران در بندر امیرآباد فراهم شده، اما در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از این ظرفیتها بلااستفاده و بیکار است.
به گزارش مرینپرس به نقل از ایرنا، کاپیتان داوود تفتی روز شنبه در یازدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران در ساری افزود: با وجود شرایط دشوار اقتصادی امکانات زیرساختی و ظرفیت خوبی در حوزه کانتینری دریایی بنادر حاشیه دریای خزر به خصوص بندر امیرآباد مازندران ایجاد شده که برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی این خطه شمال کشور بسیار موثر خواهد است.
وی بخشی از این ظرفیت را شامل ۱۰ کانتینر یخچالدار دانست و تصریح کرد: برای تشویق بهرهگیری صادرکنندگان استان مازندران از کانتینرهای یخچالدار موجود در بندرامیر آباد ، نرخ جابجایی کالاها از این بندر نسبت به سایر بنادر شمالی از جمله انزلی و آستارا، ۲۰ درصد ارزانتر است.
مدیرعامل کشتیرانی خزر اظهار داشت: با این وجود صادرکنندگان استان مازندران استقبال چندانی از این ظرفیت های کانتینری در بندرامیرآباد ندارند و حدود ۷۰ درصد از ظرفیت های صادراتی کشتیرانی دریای خزر در این بندر بلا استفاده است.
تفتی خاطرنشان کرد: هم اکنون بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی مازندران از بنادر استان گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود و این در حالیست که از لحاظ امکانات زیرساختی مشکلی برای صادرات این محصولات از بنادر مازندران به ویژه امیرآباد وجود ندارد.
وی تاکید کرد: صادرکنندگان مازندرانی با بهرهگیری از ظرفیت های موجود زیرساختی در بندرامیرآباد به خصوص در حوزه حمل و نقل دریایی می توانند حتی محصولات کشاورزی این استان را از طریق کشورهای آسیای میانه به اروپا نیز صادر کنند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به راهاندازی دفاتر کشتیرانی خزر در سه شهرستان نکاء ، فریدونکنار و بندرامیرآباد در استان مازندران گفت: بزودی دفتر مرکزی کشتیرانی خزر نیز در یکی از شهرستانهای این استان برای تسهیل در خدماتدهی به صادرکنندگان و رسیدگی به مشکلات آنها در این حوزه راهاندازی خواهد شد.
کاپیتان تفتی افزود : کشتیرانی خزر امکانات و تجهیزات خوبی در بنادر استان مازندران در اختیار دارد که صادرکنندگان بومی و غیر بومی می توانند از این ظرفیت ها برای صادرات استفاده کنند و از مزایای تخفیف آن نیز بهرهمند شوند.
راه اندازی اسنپ کانتینری در کشتیرانی خزر
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: در راستای تسریع در خدماترسانی حمل و نقل دریایی به صادرکنندگان ایرانی در دریای خزر، اسنپ کانتینری راه اندازی شده است.
تفتی افزود: تمام صادر کنندگان ایرانی می توانند برای تسریع در انجام صادرات خود از این کانتینرها برای حمل کالاهای صادراتی به کشورهای حاشیه خزر استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برای خدمات رسانی به این حوزه در ۱۱ استان کشور فاقد بندر نیز پایانه کانتینری برای دسترسی آسان به حمل و نقل دریایی راه اندازی شد تا صادرکنندگان بتوانند در کمترین زمان از ظرفیت های کشتیرانی خزر برای جابجایی کالاهای صادراتی بهرهمند شوند.
نبود حمل و نقل مرکب
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان مازندران دلیل عدم اقبال صادرکنندگان از ظرفیت های کانتینری کشتیرانی خزر در بنادر این استان را نبود حمل و نقل مرکب بیان کرد و خواهان فعال شدن کشتیرانی خزر در این حوزه برای تسریع در ارایه خدمات و ارسال محموله های صادراتی به کشورهای آسیای میانه شد.
عبدالله مهاجر به روز نبودن تجهیزات کانتینرهای کشتیرانی خزر در بنادر این استان را از دیگر مشکلات بیان کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی کانتینرهای موجود در بنادر استان از تکنولوژی قدیمی برخوردارند و حمل کالا با این کانتینرها به دلیل فسادپذیری زودهنگام محصولات کشاورزی صادراتی، برای صادرکنندگان توجیه پذیر نیست.
وی اضافه کرد: با راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان مازندران ، باید تجهیزات حمل و نقل دریایی کشتیرانی خزر نیز به تکنولوژی نوین سردخانه ای مجهز شود.
استان مازندران سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که یک سوم از این محصولات را مرکبات تشکیل می دهد که در سال جاری حدود ۱۶۹ هزار تن از این محصولات به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار محصولات باغی از این استان به خارج از کشور صادر شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حجم صادرات محصولات باغی استان به خارج از کشور به حدود ۲۰۰ میلیون دلار برسد.