کاسکو و هاپاگ‌لوید پیشتاز بازار حمل‌ونقل دریایی شدند

کاسکو و هاپاگ‌لوید پیشتاز بازار حمل‌ونقل دریایی شدند

کاسکو و هاپاگ‌لوید پیشتاز بازار حمل‌ونقل دریایی شدند، براساس آمار‌های منتشرشده، در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ حجم تجارت جهانی کانتینر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۵ درصد افزایش یافته بود که این رقم در دوره هشت‌ماهه، با اندکی کاهش به ۴.۴ درصد رسید.

به گزارش بندر و دریا به نقل از آلفالاینر؛ در این مدت خط کشتیرانی کاسکو (COSCO) و خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی FedEx (HaloShips) در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش حجم جابه‌جایی کالا را تجربه کردند. بدین ترتیب، سال ۲۰۲۵ به دومین سال قدرتمند رشد برای بازار حمل کانتینر تبدیل شد.

هاپاگ-لوید (Hapag-Lloyd) و کاسکو تنها خطوطی بودند که از میانگین بازار پیشی گرفتند و به ترتیب حجم ۶.۷ میلیون TEU معادل ۱۱ درصد و ۱۳.۳ میلیون TEU معادل ۷ درصد را در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ به ثبت رساندند.

بر اساس این گزارش، کاسکو در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۸۰۰ هزار کانتینر TEU به حجم حمل‌ونقل خود افزود. هر دو زیرمجموعه‌ی OOCL و COSCO Shipping Lines عملکردی قوی داشتند. این امر نشان‌دهنده تغییر نسبت به سال گذشته است که در آن، OOCL عملکرد بهتری از خط خواهر خود، کاسکو، داشت. با این حال، کاسکو در بخش تجاری سرزمین اصلی چین دوباره محرک اصلی رشد بود و ۲۵۰ هزار TEU بار اضافی نسبت به سال قبل جابه‌جا کرد.

هاپاگ-لوید توانست پس از رشد در چهار منطقه اصلی خود، به‌ویژه در مسیر آسیا–اروپا رشد ۱۵ درصدی و در اقیانوس آرام، مسیرهای ترانس‌پاسیفیک و سایر مناطق آسیایی رشد ۱۸ درصدی را تجربه کند.این شرکت حمل‌ونقل آلمانی پس از پیوستن به ائتلاف Gemini مجبور شد تعداد سفرهای دریایی خود را در سال ۲۰۲۵ کاهش دهد. با این حال، کشتی‌های ترانس‌پاسیفیک آن اکنون در بنادر کمتری پهلو می‌گیرند و می‌توانند سفرهای بیشتری انجام دهند.

در میان ۱۰ شرکت برتر حمل‌ونقل باقی‌مانده، رشد حجم جابه‌جایی برای مرسک ۲.۲ درصد، اورگرین یک درصد، وان ۱.۵ درصد و سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام ۲ درصد ثبت شده است.در این میان، خط کشتیرانی اچ‌اِم‌اِم (HMM) استثنا بود و با افزایش حجم بار به اروپا و آمریکای لاتین، رشد بالاتر ۳.۷ درصدی را به ثبت رساند.

یانگ‌مینگ تنها شرکت حمل‌ونقلی بود که در این دوره رشد منفی گزارش کرد. با وجود افزایش اندک ظرفیت ناوگان در این دوره، میزان جابه‌جایی‌های آن با کاهش شدید ۷.۴ درصدی مواجه شد.

در ادامه گزارش آمده است که با توجه به سیاست‌های تعرفه‌ای ایالات متحده، شرکت‌های حمل‌ونقل احتمالاً از افزایش حجم فعلی در سال جاری رضایت دارند، اگرچه انتظار می‌رود این سیاست‌ها و هزینه‌های جدید بندری آمریکا در سال ۲۰۲۶ تأثیر بیشتری بر بارگیری‌ها داشته باشد.

به‌طور کلی، حجم جابه‌جایی کانتینرها طی هشت سال از سال ۲۰۱۶ تاکنون یک‌پنجم افزایش یافته است، در حالی که بسته شدن مؤثر مسیر دریای سرخ از آغاز سال ۲۰۲۴ باعث افزایش حجم‌ها برحسب تن‌مایل شده و اثر مثبتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل به همراه داشته است.

در پایان گزارش آلفالاینر آمده است که از سال ۲۰۲۱ تاکنون هیچ شرکت حمل‌ونقل انفرادی نتوانسته است در هر سال میانگین بازار را پشت سر بگذارد، هرچند اورگرین در کل دوره بیشترین سود را کسب کرده است. تنها شرکت مرسک در هر پنج دوره مورد بررسی، رشد حجمی کمتر از میانگین کل بازار را ثبت کرده است.

 

بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *