بازار اجاره کشتی‌های کانتینری روی خط تعادل

سی نیوز – سرویس بین الملل-*بازار جهانی اجاره کشتی‌های کانتینری در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر ۲۰۲۵ در شرایطی نسبتاً پایدار قرار داشت. طبق گزارش اتحادیه کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS e.V.)، شاخص New ConTex در پایان هفته با افت ۶ واحدی (۰.۴-٪) به ۱۵۱۱ واحد رسید. این شاخص که وضعیت نرخ‌های اجاره کشتی‌ها را در اندازه‌های مختلف و بازه‌های زمانی شش، دوازده و بیست‌وچهارماهه رصد می‌کند، نشان می‌دهد که بازار در سطحی سالم و متعادل به کار خود ادامه می‌دهد.

با وجود کاهش جزئی شاخص، فضای بازار همچنان مثبت است. مالکان کشتی‌ها به دلیل کمبود ظرفیت آزاد در اغلب سایزها از موقعیت مطلوبی برخوردارند، هرچند چارترکنندگان با احتیاط بیشتری وارد قراردادهای جدید می‌شوند.

در همین حال، شاخص Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) رشد ۴.۱۲ درصدی را ثبت کرد و در برخی مسیرها افزایش نرخ‌ها تا ۱۵ درصد نیز مشاهده شد. این امر نشانه‌ای از بازگشت نسبی تقاضا و توقف روند نزولی نرخ‌ها در بازار حمل کانتینری است.

🔹 جزئیات نرخ‌های اجاره کشتی (بر اساس شاخص New ConTex)

اعداد زیر، میانگین نرخ اجاره روزانه کشتی‌ها به دلار آمریکا را در بازه‌های زمانی ۶ و ۱۲ و ۲۴ ماهه برای انواع مختلف ظرفیت نشان می‌دهد:

ظرفیت کشتی (TEU) مدت قرارداد نرخ فعلی (USD/day) تغییر هفتگی درصد تغییر تغییر ماهانه درصد تغییر نرخ سال گذشته تغییر سالانه درصد رشد سالانه
۱۱۰۰ TEU ۶ ماه ۱۷,۲۴۵ +۵۰ +۰.۳٪ -۳۰۷ -۱.۷٪ ۱۴,۵۰۵ +۲,۷۴۰ +۱۸.۹٪
۱۷۰۰ TEU ۶ ماه ۲۹,۵۶۸ -۲۸۴ -۱.۰٪ -۷۹۱ -۲.۶٪ ۲۲,۹۲۵ +۶,۶۴۳ +۲۹.۰٪
۲۵۰۰ TEU ۶ ماه ۳۲,۹۲۳ -۳۸۲ -۱.۱٪ -۱,۰۶۳ -۳.۱٪ ۲۶,۸۶۴ +۶,۰۵۹ +۲۲.۶٪
۲۵۰۰ TEU ۱۲ ماه ۳۴,۳۰۵ -۱۳ ۰.۰٪ -۱۵۹ -۰.۵٪ ۲۸,۶۰۰ +۵,۷۰۵ +۱۹.۹٪
۲۵۰۰ TEU ۲۴ ماه ۲۷,۲۴۳ ۰.۰٪ -۲۶۲ -۱.۰٪ ۲۴,۴۹۵ +۲,۷۴۸ +۱۱.۲٪
۲۷۰۰ TEU ۱۲ ماه ۳۶,۱۵۲ -۱۳۴ -۰.۴٪ -۳۸۹ -۱.۱٪ ۳۰,۷۹۱ +۵,۳۶۱ +۱۷.۴٪
۲۷۰۰ TEU ۲۴ ماه ۲۹,۰۵۷ -۱۳۶ -۰.۵٪ -۱۰۴ -۰.۴٪ ۲۶,۳۸۶ +۲,۶۷۱ +۱۰.۱٪
۳۵۰۰ TEU ۱۲ ماه ۴۲,۳۴۰ -۳۵۵ -۰.۸٪ -۱,۱۰۸ -۲.۶٪ ۳۸,۷۳۰ +۳,۶۱۰ +۹.۳٪
۳۵۰۰ TEU ۲۴ ماه ۳۳,۹۳۸ -۶۹۷ -۲.۰٪ -۹۶۵ -۲.۸٪ ۳۲,۰۸۰ +۱,۸۵۸ +۵.۸٪
۴۲۵۰ TEU ۱۲ ماه ۵۰,۹۳۰ -۲۰۸ -۰.۴٪ -۱,۸۴۳ -۳.۵٪ ۴۹,۴۶۵ +۱,۴۶۵ +۳.۰٪
۴۲۵۰ TEU ۲۴ ماه ۴۱,۴۳۵ -۴۶۸ -۱.۱٪ -۲,۰۱۸ -۴.۶٪ ۴۰,۱۶۵ +۱,۲۷۰ +۳.۲٪
۵۷۰۰ TEU ۱۲ ماه ۵۹,۸۴۴ -۷۳ -۰.۱٪ -۵۱۲ -۰.۸٪ ۵۸,۵۶۱ +۱,۲۸۳ +۲.۲٪
۶۵۰۰ TEU ۱۲ ماه ۶۶,۳۲۸ ۰ ۰.۰٪ -۱۱۱ -۰.۲٪ ۶۵,۶۰۶ +۷۲۲ +۱.۱٪

🔹 تحلیل روندها

  •  تقریباً در تمام رده‌های کشتی کاهش‌هایی جزئی بین ۰.۳ تا ۱.۱ درصد مشاهده شد که بیانگر آرامش بازار در مقایسه با نوسانات ماه‌های گذشته است.

  •  علی‌رغم افت کوتاه‌مدت، بیشتر گروه‌های TEU نسبت به اکتبر ۲۰۲۴ بین ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد سالانه را تجربه کرده‌اند.

  •  به‌ویژه کشتی‌های بالای ۲۷۰۰ TEU همچنان به دلیل کمبود عرضه در سطح جهانی، از نرخ‌های نسبتاً بالایی برخوردارند.

  •  بازار قراردادهای میان‌مدت (۶ تا ۱۲ ماهه) همچنان فعال است و مالکان در بسیاری از موارد توانسته‌اند نرخ‌های فعلی را حفظ کنند.

تحلیل کلی بازار اجاره کشتی‌های کانتینری بر اساس شاخص New ConTex نشان می‌دهد که این بازار در وضعیت تعادل شکننده‌ای قرار دارد؛ کاهش جزئی شاخص در کنار رشد محدود نرخ‌ها در برخی مسیرهای آسیایی، حاکی از بازاری است که ثبات آن بیش از هر چیز بر کمبود ظرفیت تکیه دارد نه افزایش تقاضا. اگرچه بخش فیدرها (۱۱۰۰ تا ۱۷۰۰ TEU) با افت حدود یک‌درصدی مواجه شده‌اند، اما کشتی‌های بزرگ‌تر همچنان از کمبود عرضه جهانی بهره می‌برند و در سطحی بالا اجاره می‌شوند. مقایسه سال‌به‌سال نیز نشان می‌دهد نرخ‌ها بین ۱۸ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و بازار همچنان سودآور است. با این حال، تداوم ابهام در دریای سرخ و مسیر باب‌المندب می‌تواند در صورت بازگشایی کامل، عرضه جدیدی ایجاد کرده و فشار نزولی بر نرخ‌ها وارد کند. در مقابل، رشد شاخص حمل‌ونقل شانگهای (SCFI) نشانه‌ای از بازگشت تقاضا در شرق آسیا است که در صورت تداوم، می‌تواند بازار چارتر را در ماه‌های آینده در مسیر صعودی ملایمی نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *