عراق با یک برنامه بلندپروازانه و اراده ای قوی، قصد دارد از موقعیت استراتژیک خود برای تبدیل شدن به یک حلقه اتصال جهانی میان شرق و غرب استفاده کند. فرحان الفرطوسی، مدیر شرکت عمومی بنادر عراق، در سخنرانی مهمی در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، رسماً اعلام کرد که این کشور در تلاش است تا بندر بزرگ فاو را به یک “ایستگاه لجستیکی جهانی” برای اتصال زنجیره های تامین بین المللی تبدیل کند.
این پروژه، که از آن به عنوان “بزرگ ترین پروژه اقتصادی دولت عراق” یاد میشود، قلب تپنده طرحی بزرگتر به نام «جاده توسعه» است. الفرطوسی تاکید کرد که دولت با جدیت به دنبال آن است که همزمان با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، این بندر را به نقطه کانونی یک کریدور استراتژیک جدید تبدیل نماید. سرعت کار در این پروژه به حدی بالاست که به گفته او، وزارت حمل و نقل عراق تلاش دارد تا پایان سال جاری میلادی، تمامی پروژه های مرتبط با بندر فاو، از جمله راه های ریلی و زمینی، را به اتمام برساند.
عراق برای اطمینان از موفقیت این ابرپروژه، رویکردی کاملاً مدرن و بین المللی را در پیش گرفته است. به زودی یک مدل اقتصادی پیشرفته که توسط شرکت های معتبر جهانی «اولیور وایمن» و «بی تی پی» طراحی شده، به اجرا درخواهد آمد تا سیاست های اقتصادی و اجرایی بندر فاو با بالاترین استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد. این پروژه تنها به حمل کالا محدود نخواهد بود و به یک گذرگاه یکپارچه برای انتقال انرژی و کابل های نوری نیز تبدیل خواهد شد.
موفقیت «جاده توسعه» به همکاری های منطقه ای گره خورده است. در همین راستا، دولت عراق تیم های دیپلماتیک و فنی، از جمله تیم های چهارجانبه و دوجانبه با کشورهای ترکیه، امارات و قطر، تشکیل داده است تا یک سیاست واحد و هماهنگ برای توسعه بخش حمل و نقل در منطقه ترسیم شود. این تلاش ها نشان میدهد که بغداد به دنبال ایجاد یک اتحاد لجستیکی برای به ثمر رساندن این کریدور جدید است.
پروژه بندر فاو و «جاده توسعه» میتواند نقشه حمل و نقل و تجارت منطقه را به طور کلی دگرگون کند. به نظر شما، این کریدور جدید چه تاثیری بر توازن تجاری و ژئوپلیتیک خاورمیانه خواهد داشت؟ جایگاه سایر بنادر منطقه در این معادله جدید چه خواهد بود؟ تحلیل خود را با ما در میان بگذارید.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی