وقتی بالاترین مقام کشاورزی کشور قدم بر بزرگترین اسکله صیادی ایران در کنارک میگذارد، این یک بازدید ساده نیست؛ بلکه پیامی روشن از اهمیت استراتژیک سواحل مکران در نقشه آینده اقتصاد ایران است. حضور غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در قلب تپنده شیلات کشور و قول مساعد او برای رفع مشکلات این حوزه، امیدی تازه در دل صیادان و فعالان اقتصادی منطقه برای جهشی بزرگ در تولید و تجارت دریایی روشن کرده است.
این بازدید که از بندر صیادی کنارک، یکی از ۵۰ بندر کددار تون ماهیان جهان، آغاز شد، اهمیت این نقطه راهبردی در زنجیره تامین پروتئین و ارزآوری کشور را به نمایش گذاشت. اما این تنها آغاز ماجرا بود. در ادامه، وزیر جهاد کشاورزی به همراه منصور بیجار، استاندار سیستان و بلوچستان، از ظرفیتهای بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند؛ جایی که آینده تجارت دریایی ایران در حال رقم خوردن است.
استاندار سیستان و بلوچستان در این بازدید با نگاهی کلان به نقش این بندر، اظهار کرد: “چابهار امروز فقط یک اسکله بارگیری نیست، بلکه به عنوان شریان حیاتی تجارت دریایی کشور، نقشی اساسی در تامین امنیت اقتصادی و پشتیبانی از شبکه حمل و نقل ملی ایفا میکند.” به گفته بیجار، شتاب بخشیدن به روند ترخیص کالا و رفع گلوگاههای لجستیکی در این بندر، به معنای فعال سازی یکی از مهمترین موتورهای پیشران اقتصاد ملی است که میتواند فشار را از روی سایر بنادر کشور برداشته و به توسعه متوازن کمک کند.
این سفر و تاکید بر لزوم هم افزایی میان سازمان بنادر، گمرک، و جهاد کشاورزی نشان میدهد که نگاه دولت به چابهار، یک نگاه یکپارچه و جامع است. تصمیم گیریهای میدانی و هماهنگی بین بخشی، کلیدی است که میتواند این بندر استراتژیک را به یکی از تاثیرگذارترین مراکز تجارت منطقهای تبدیل کند.
به نظر شما، مهمترین اقدامی که میتواند فرآیندها را در بندر چابهار تسهیل کرده و آن را به جایگاه واقعی خود در تجارت بین المللی برساند چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی