زنگ خطر برای سودآوری شرکتهای کشتیرانی، در پی کاهش تقاضا برای حملونقل دریایی پس از اعمال تعرفههای جدید از سوی رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، نرخ حمل کانتینری در مسیرهای بینالمللی به پایینترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۴ رسیده است؛ موضوعی که به گفته تحلیلگران، میتواند سودآوری شرکتهای بزرگ کشتیرانی مانند مرسک (Maersk) و هاپاگ-لوید (Hapag-Lloyd) را به خطر بیندازد.
به گزارش بندر و دریا به نقل از رویترز؛ شاخص جهانی (WCI) که نرخ حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی در بازار نقطهای (Spot Market) را در مسیرهای اصلی رصد میکند، به ۱٬۶۶۹ دلار رسید که پایینترین سطح در ۲۰ ماه گذشته است.
در مسیر شانگهای – لسآنجلس (پرترافیکترین مسیر کانتینری جهان)، نرخها با کاهش ۵۸ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲٬۱۹۶ دلار رسیدهاند؛ رقمی که پایینتر از نرخ سر به سر (Break-even) شرکتهای بزرگ کشتیرانی است.
تحلیلگر شرکت Jefferies، عمر نقطه (Omar Nokta)، گفت: «این نخستینبار از اواخر سال ۲۰۲۳ است که نرخها به زیر نقطه سربهسر شرکتهای کمهزینه رسیدهاند.»
نگرانی از مازاد ظرفیت و فشار بر نرخها
شرکتهایی مانند MSC، Maersk، Hapag-Lloyd و COSCO در حال تحویل گرفتن کشتیهای کانتینری جدید هستند. در شرایطی که تقاضا کاهش یافته، این افزایش ظرفیت عرضه ممکن است صنعت کشتیرانی را وارد یک چرخه مازاد ظرفیت کند؛ پدیدهای که تحلیلگران پیشبینی میکنند تا سال ۲۰۲۷ به اوج خود برسد.
رفتار واردکنندگان بزرگ آمریکا
خردهفروشان بزرگ ایالات متحده مانند Walmart، Target و Home Depot، واردات کالاهای فصلی را برای دور زدن تعرفههای جدید زودتر انجام دادهاند که منجر به اوجگیری زودهنگام فصل واردات شده است. این امر، چشمانداز تقاضا برای باقیمانده سال را تیره کرده و بر نرخها فشار بیشتری وارد کرده است.
تحلیل آینده نزدیک
نرخ حمل در مسیر شانگهای – نیویورک نیز با کاهش ۴۶ درصدی به ۳٬۲۰۰ دلار رسیده است.
شرکتهای کشتیرانی برای حفظ سودآوری، به اقداماتی، چون لغو سفرها، کاهش سرعت، حذف توقفها و اوراق کشتیهای قدیمی روی آوردهاند. با این حال، تحلیگران انتظار دارند سهماهه چهارم ۲۰۲۵ ضعیفترین فصل از زمان بحران سال ۲۰۲۳ باشد.
پیتر سند، تحلیگر ارشد شرکت Xeneta، گفت: «اکنون نرخها به سطوح پیش از بحران دریای سرخ نزدیک شدهاند و قدرت چانهزنی به سمت خریداران خدمات حملونقل برگشته است.»
بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا