بر عرشه کشتی میرزاکوچکخان، نماد به گل نشسته گردشگری دریایی گیلان، فصلی تازه برای اقتصاد دریای کاسپین ورق خورد. در نخستین همایش گردشگری دریایی استان، خبر خوشی که سالها انتظارش میرفت، اعلام شد: با اتمام عملیات لایروبی حوضچه بندر انزلی، این کشتی پس از هشت سال سکون، برای تعمیرات اساسی و بازگشت به چرخه فعالیت، از اسکله جدا خواهد شد. هدف، دیگر یک هتل شناور نیست، بلکه تبدیل آن به یک کشتی فعال در حوزه گردشگری دریایی است.
این تصمیم، یک اقدام نمادین برای شروع حرکتی بزرگتر است. بندر انزلی به عنوان رتبه اول گردشگری ساحلی استان گیلان که به تنهایی میزبان ۴۷ درصد از کل مسافران ورودی به استان است، به عنوان پیشران این تحول انتخاب شده است. مسئولان استانی و شهرستانی در این همایش تاکید کردند که این حجم از گردشگر، نیازمند زیرساختهای متناسب و تعریف یک “برند” مشخص برای گردشگری منطقه است.
این خیز بلند برای توسعه، از حمایت اسناد بالادستی نیز برخوردار است. حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به سیاستهای کلی توسعه دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد که سرمایهگذاری در گردشگری دریایی یک تکلیف ملی است. در همین راستا، درهای بنادر استان به روی سرمایهگذاران بخش خصوصی برای توسعه زیرساختها و خدمات دریایی گشوده شده است.
احیای کشتی میرزاکوچکخان تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ بلکه بیدار کردن یک ظرفیت اقتصادی عظیم در سواحل شمالی کشور است. این حرکت نشان میدهد که گیلان قصد دارد سهم خود را از اقتصاد دریا به طور جدی ایفا کرده و از ظرفیتهای مغفول مانده سواحل کاسپین، بهرهبرداری کند.
فراتر از احیای کشتی میرزاکوچکخان، به نظر شما چه اقداماتی میتواند به توسعه پایدار گردشگری دریایی در سواحل گیلان کمک کند؟
- منبع دادهها: گزارش ایسنا و خبرنگاری استان گیلان؛ خبرگزاری مهر
- شیوه جمعآوری دادهها: بررسی خبر منتشرشده، استخراج اظهارات مسئولان استان و مقایسه میان منابع
- بازه زمانی دادهها: اخبار منتشرشده در ۲۴ ساعت اخیر پیرامون همایش و احیای کشتی میرزا کوچکخان
- روش تحلیل دادهها: تمرکز بر وعدهها، ظرفیتهای مطرحشده و چالشهای عملیاتی در احیای این شناور
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی