متنوع سازی اقتصاد مرزی با قانون ساماندهی تجارت سنتی و ملوانی در بوشهر

به گزارش خبرنگار بازار از بوشهر، رسول رستمی عصر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون ساماندهی تجارت سنتی و ملوانی، اظهار داشت: با تصویب این قانون شمار اقلام مجاز وارداتی برای ملوانان و لنج‌های سفاری از ۴۰۰ قلم در سال های گذشته به یکهزارو ۵۰۰ قلم افزایش یافته است که این مهم می‌تواند زمینه‌ای باشد تا از این کالاهای واسطه‌ای و در واقع مواد موردنیاز واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در این استان برای تبدیل به کالای نهایی فراهم شود.

وی افزود: همچنین براساس این قانون هر فروند لنج می‌تواند تا ۶۰۰ تن کالا در چهار یا پنج سفر دریایی در سال وارد کشور کند که هم از لحاظ میزان و هم از لحاظ ارزش سود خوبی برای صاحب لنج و ملوانان آن و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی از لحاظ تامین مواد اولیه و کالاها و تجهیزات مورد نیاز آنها داشته باشد.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر درباره موضوع سوخت شناورها خاطر نشان کرد: طبق ماده ۲۰ دستورالعمل اجرایی، ۸۰ درصد سوخت یارانه‌ای همچنان به لنج‌ها اختصاص می‌یابد؛ این موضوع به‌صورت مکتوب از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به استان اعلام شده و مطابق روال گذشته اجرایی خواهد شد.

رستمی درباره شایعه پایان فعالیت ته‌لنجی‌ها بعد از ۵ سال گفت: چنین تفسیری اشتباه و نادرست است؛ نگاه دولت و استاندار حذف ته‌لنجی نیست، بلکه قانون‌مند کردن آن و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های رسمی برای حفظ معیشت مردم است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر افزود: برنامه دولت فقط معطوف به ته‌لنجی نیست؛ ما به‌دنبال متنوع‌سازی اقتصاد مرزی از طریق توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، آبزی‌پروری، گردشگری، و تولید مبتنی بر واردات کالای واسطه‌ای هستیم. اشتغال پایدار، هدف کلان ما است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: قانون ساماندهی تجارت سنتی و ملوانی، یک مسیر پنج‌ساله برای ساختارمند کردن فعالیت‌های سنتی دریایی است و بر خلاف برخی شائبه‌ها، این قانون به معنای حذف ته‌لنجی نیست.

رستمی اظهار کرد: با هدف توانمندسازی بنادر کوچک، کاهش وابستگی به واردات، ایجاد اشتغال و ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها اجرا می‌شود و پس از پنج سال نیز از ۳۰ درصد بخشودگی عوارض بهره مند خواهند شد.

وی بیان کرد: قانون تجارت ملوانی و ساماندهی ته‌لنجی نه یک قانون پنج‌ساله صرف، بلکه طرحی تدریجی و هدفمند برای ارتقاء کیفیت فعالیت‌های اقتصادی ساحلی و توانمندسازی بنادر کوچک در برابر رقبای منطقه‌ای است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به این‌که قانون، نگاهی دووجهی دارد، ادامه داد: این قانون به نحوی تدوین شده که در کنار ایجاد اشتغال و افزایش کیفیت آن، زیرساخت‌های توسعه در بنادر استان به مرور تقویت شود.

رستمی گفت: در پایان این دوره، حدود ۶۲درصد اشتغال در بخش خدمات است و نگاه قانونگذاران در پایان پنج سال هم کیفیت و هم کمیت اشتغال ارتقا یابد؛ انتظار می‌رود ظرفیت توسعه‌یافته‌ای برای اجرای قانون فراهم شود.

بازنشر فانوس دریا به نقل از تحلیل بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *