به گزارش فانوس دریا به نقل از مهندسی اعجابانگیز کشتی “یوانهای کو” (Yuanhai Kou) که توسط شرکت چینی «کاسکو شیپینگ» (COSCO Shipping) ساخته شده، بهعنوان بزرگترین کشتی حمل خودروی خورشیدی جهان، با پهلو گرفتن در پایانه خودروی بندر پیرائوس یونان، نخستین سفر بینالمللی خود را با موفقیت به پایان رساند. این شناور پیشرفته، بیش از ۴ هزار خودروی ساخت چین را به اروپا رساند؛ ۹۰ درصد از این خودروها از نوع برقی و نوین (NEV) بودند.
این کشتی ۱۹۹.۹ متری با تناژ ناخالص ۶۸٬۲۵۲ تن، به سیستم فتوولتائیک پیشرفتهای مجهز است که توان اوج ۳۰۲.۸ کیلووات را فراهم میکند. براساس گزارشها، شدت کربن تولیدی در طول عمر عملیاتی آن حدود ۳۵ درصد کمتر از کشتیهای سنتی است؛ معیاری مهم در حرکت به سمت حملونقل دریایی سبز.
یوانهای کو دارای ۱۲ عرشه مخصوص خودرو است که شامل ۸ عرشه ثابت و ۴ عرشه متحرک میشود و توانایی حمل تا ۷ هزار دستگاه خودرو، اتوبوس و تجهیزات مهندسی را دارد.
ترکیب انرژی پاک: خورشید و LNG
این کشتی از ترکیب انرژی خورشیدی و گاز طبیعی مایع (LNG) بهعنوان سوخت استفاده میکند و به نرمافزارهای هوشمند بارگیری مجهز است که بهرهوری انرژی را افزایش و آلایندگی را کاهش میدهد. در هر سفر رفت و برگشت میان چین و اروپا، این کشتی توانسته حدود ۲,۱۰۰ تن گاز دیاکسیدکربن کمتری نسبت به کشتیهای سوخت فسیلی تولید کند؛ یعنی صرفهجویی ۲۰ درصدی در مصرف انرژی و کاهش ۲۴ درصدی در انتشار کربن.
امنیت هوشمند برای خودروهای برقی
یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه یوانهای کو، سیستمهای پایش پیشرفته برای تعیین دقیق موقعیت خودروها و هشدارهای زودهنگام در صورت بروز خطر آتشسوزی است. این امکانات، ایمنی بار و امنیت سفرهای طولانی را بهویژه برای حمل خودروهای برقی تضمین میکنند.
تولید برق سالانه معادل کاشت ۳۸ هزار درخت
بر روی عرشههای فوقانی این کشتی بیش از ۵۰۰ ماژول خورشیدی قدرتمند برند «لونگی» (LONGi) نصب شده که سالانه حدود ۴۱۰ هزار کیلوواتساعت برق تولید میکنند. این مقدار انرژی معادل صرفهجویی در مصرف ۱۱۱ تن سوخت و کاهش ۳۴۶ تن انتشار دیاکسیدکربن است؛ معادلی برابر با کاشت ۳۸ هزار درخت در زمین!
ماژولهای Sea-Shield لونگی با طراحی مقاوم در برابر رطوبت، نمک، لرزش و شرایط سخت دریایی، برق مورد نیاز برای سیستمهای روشنایی، مخابرات و تجهیزات کمکی کشتی را تأمین میکنند.