گزارش هفته ۲۷ بورس بالتیک: سقوط ۲۰ درصدی نرخ تانکرهای VLCC و ثبات نسبی بازار فله
بازار حمل و نقل دریایی در هفته ۲۷ سال ۲۰۲۵ شاهد تحولات متفاوتی در بخشهای مختلف بود. در حالی که بازار تانکرهای نفتی تحت تأثیر کاهش تنشهای خاورمیانه و آغاز رکود تابستانی با کاهش شدید نرخها مواجه شد، بازار کشتیهای فله خشک پس از دورهای از نوسانات، نشانههایی از ثبات را نشان داد.
به گزارش پایگاه خبری ترابرانآنلاین، شاخص BCI 5TC کشتیهای کیپسایز با کاهش ۲,۱۲۸ دلاری به ۱۵,۳۸۲ دلار رسید که نشاندهنده کاهش ۱۲.۱ درصدی است. این در حالی است که نرخ تانکرهای VLCC در مسیر خلیج فارس به چین با کاهش ۱۱.۲ درصدی مواجه شد.
بازار کشتیهای فله خشک: بازگشت به ثبات
کیپسایز: نشانههای بهبود در اقیانوس آرام
بازار کشتیهای کیپسایز که پیشتر با دورهای از نوسانات مواجه بود، در هفته ۲۷ علائمی از تثبیت را نشان داد. نرخ حمل و نقل مسیر C5 (غرب استرالیا به چین) از ۶.۹۰ دلار در اوایل هفته به ۷.۴۴ دلار در پایان هفته رسید که رشد ۷.۸ درصدی را نشان میدهد.
فعالیت سه شرکت معدنی بزرگ در این هفته چشمگیر بود و حجم قراردادهای حمل افزایش یافت. این امر باعث کاهش فهرست ظرفیت کشتیها (tonnage list) و در نتیجه کاهش عرضه کشتیهای خالی شد.
عملکرد شاخصهای کلیدی بازار فله خشک
| نوع کشتی | شاخص/مسیر | نرخ فعلی | تغییر |
|---|---|---|---|
| کیپسایز | BCI 5TC | $۱۵,۳۸۲/روز | -۱۲.۱% |
| کیپسایز | C5 (استرالیا-چین) | $۷.۴۴ | +۷.۸% |
| پاناماکس | 82k تن (اروپا-چین) | $۲۱,۲۵۰ | ثابت |
| سوپراماکس | ترانسآتلانتیک | ~$۲۰,۰۰۰ | افزایش |
پاناماکس و سوپراماکس: ثبات با نوسانات منطقهای
بازار کشتیهای پاناماکس عمدتاً روندی ثابت را تجربه کرد. منطقه آمریکای جنوبی شرقی (EC South America) با افزایش تدریجی تقاضا از اواسط هفته همراه بود. یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی تحویلی در قاره اروپا برای سفر از آمریکای جنوبی به چین، قراردادی با نرخ ۲۱,۲۵۰ دلار بست.
در بازار اولتراماکس/سوپراماکس، خلیج آمریکا شاهد رقابت قویتری میان چارترکنندگان بود. نرخهای پیشنهادی برای سفرهای ترانسآتلانتیک به میانه ۲۰ هزار دلار نزدیک شد. همچنین یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی در منطقه سیترا برای دوره ۵ تا ۷ ماه با نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار در روز قرارداد بست.
بازار تانکرها: فشار نزولی شدید
VLCC: تأثیر کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی
بازار تانکرهای VLCC تحت تأثیر کاهش تنشهای اخیر در خاورمیانه و آغاز دوره رکود تابستانی قرار گرفت. نرخ کرایه مسیر TD3C (خلیج فارس به چین) برای حمل ۲۷۰,۰۰۰ تن نفت خام با کاهش ۶ واحد به WS47.4 رسید که درآمد خالص روزانه (TCE) را به حدود ۲۶,۵۱۲ دلار کاهش داد.
تغییرات نرخ کرایه تانکرها در هفته ۲۷
| نوع تانکر | مسیر | نرخ فعلی | تغییر |
|---|---|---|---|
| VLCC | TD3C (MEG-چین) | WS47.4 | -۱۱.۲% |
| LR2 | TC1 (MEG-ژاپن) | WS120 | -۱۶.۴% |
| LR1 | TC5 (MEG-ژاپن) | WS139.98 | -۴.۱% |
| MR | TC17 (MEG-شرق آفریقا) | WS190 | -۱۴.۵% |
| سوئزماکس | MEG-مدیترانه | WS97.5 | +۵.۴% |
نرخهای منطقه خلیج فارس تحت فشار
تانکرهای LR2 در منطقه خلیج فارس بیشترین فشار را تجربه کردند. شاخص TC1 (خلیج فارس به ژاپن) با کاهش ۲۳.۶۱ واحد به WS120 رسید. شاخص TC20 (خلیج فارس به اروپا) نیز از ۴.۰۳ میلیون دلار به ۳.۵۹ میلیون دلار کاهش یافت.
نکته قابل توجه در بازار تانکرها، عملکرد متفاوت سوئزماکسها در مسیر خلیج فارس به مدیترانه بود که برخلاف روند کلی بازار، با افزایش ۵ واحدی به WS97.5 رسید.
بازار LNG و LPG: روندهای متضاد
LNG: کاهش در تمام مسیرها
بازار گاز طبیعی مایع (LNG) شاهد کاهش تقاضا و نرخ کرایهها در تمامی مناطق بود. در مسیر BLNG1 (استرالیا به ژاپن)، نرخ کرایه برای کشتیهای ۱۷۴ هزار متر مکعب با کاهش ۴۰۰ دلاری به ۴۰,۰۰۰ دلار در روز رسید.
بیشترین کاهش در مسیر BLNG3 (خلیج آمریکا به ژاپن) رخ داد که با افت ۵,۸۰۰ دلاری به ۵۳,۴۰۰ دلار در روز رسید، معادل کاهش ۹.۸ درصدی.
عملکرد بازار LNG و LPG
| نوع | مسیر | نرخ فعلی | تغییر |
|---|---|---|---|
| LNG | استرالیا-ژاپن | $۴۰,۰۰۰/روز | -۱% |
| LNG | USGC-ژاپن | $۵۳,۴۰۰/روز | -۹.۸% |
| LPG | راس تنورا-چیبا | $۷۵.۵۰/MT | -۵.۸% |
| LPG | هیوستون-فلاشینگ | $۷۲.۶۳/MT | +۴.۳% |
LPG: عملکرد مختلط شرق و غرب
بازار LPG عملکردی مختلط نشان داد. در حالی که مسیرهای خاورمیانه با کاهش نرخ مواجه شدند، مسیرهای غربی رشد داشتند. مسیر Houston به Flushing با افزایش ۳.۱۳ دلاری به ۷۲.۶۳ دلار در هر متریک تن رسید که رشد ۴.۳ درصدی را نشان میدهد.
بازار کانتینری: تأثیر پایان معافیت تعرفه آمریکا
بازار حمل و نقل کانتینری در هفته ۲۷ تحت تأثیر پایان توقف ۹۰ روزه تعرفههای وارداتی به ایالات متحده قرار گرفت. این توقف موقت که به پایان خود نزدیک میشود، باعث نوسانات قابل توجهی در نرخهای کرایه شده است.
نرخ کرایه FBX01 (چین به ساحل غربی آمریکا) با کاهش ۷۰۰ دلاری به ۲,۵۷۱ دلار به ازای هر FEU رسید که کاهش ۲۱.۴ درصدی را نشان میدهد. مسیر FBX03 (چین به ساحل شرقی آمریکا) نیز با کاهش ۹۷۴ دلاری به ۵,۰۰۱ دلار رسید.
در مقابل، نرخهای کرایه به اروپا نسبتاً پایدارتر باقی ماندند. FBX11 (چین به شمال اروپا) با افزایش ۴۷۱ دلاری به ۳,۴۴۲ دلار به ازای هر FEU رسید.
نوآوریها و تحولات آتی
بورس بالتیک در این هفته آزمایش عمومی دو مسیر جدید Aframax را آغاز کرد: TD28 (ونکوور به نینگبو در چین) و TD29 (ونکوور به PAL). این اقدام نشاندهنده تلاش برای توسعه بازار و افزایش شفافیت در مسیرهای جدید حمل و نقل دریایی است.
چشمانداز هفته ۲۸
با توجه به روندهای فعلی، انتظار میرود:
- بازار تانکرها: ادامه فشار نزولی در منطقه خلیج فارس مگر آنکه تنشهای جدید ژئوپلیتیکی رخ دهد
- بازار فله: احتمال حفظ ثبات با توجه به فعالیت شرکتهای معدنی بزرگ
- بازار کانتینری: تثبیت تدریجی پس از شوک اولیه پایان معافیت تعرفه
- بازار LNG: امکان بهبود با نزدیک شدن به فصل گرم در نیمکره شمالی
خلاصه گزارش هفته ۲۷ بورس بالتیک
مهمترین تحولات:
- سقوط ۱۶.۴% نرخ تانکرهای LR2 در خلیج فارس
- کاهش ۱۲.۱% شاخص BCI 5TC کشتیهای کیپسایز
- افت ۲۱.۴% نرخ کانتینربرها در مسیر چین-آمریکا
- رشد ۷.۸% نرخ مسیر C5 (استرالیا-چین) در بازار کیپسایز
عوامل کلیدی:
- کاهش تنشهای خاورمیانه
- آغاز رکود تابستانی (Q3)
- پایان معافیت ۹۰ روزه تعرفه آمریکا
- فعالیت سه شرکت معدنی بزرگ
نکات قابل توجه:
- بازار هندیسایز آرامترین هفته را داشت
- مسیرهای LPG غربی برخلاف روند کلی رشد داشتند
- بورس بالتیک دو مسیر جدید Aframax معرفی کرد
- بازار اروپایی نسبت به آمریکا مقاومتر بود
بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران