اختصاصی مانا – این روزها الگوهای ترافیک دریایی در واکنش به افزایش تهدیدها در منطقه خلیج فارس در حال تغییر هستند. با آرامش حاکم بر خلیج فارس که از مدیریت استراتژیکی و بهینه ایران حکایت دارد، ترافیک روان و ایمن در این منطقه سبب شد که قیمت نفت که در هفتۀ گذشته در پی نگرانی جامعه جهان بالا فته بود در معاملات دیروز ۲ درصد کاهش یابد.
براساس دادههای دریافتی شرکت تحلیلی Windward بین روزهای ۱۱ تا ۱۸ ژوئن بیش از ۳۵ تانکر LPG در آبهای خلیج فارس وعمان شناسایی شده که افزایشی ۸۲ درصدی نسبت به سطوح مورد انتظار را نشان میدهد.
از سوی دیگر میانگین مدت توقف بندری ۸۹ تانکر در کشورهای حاشیه خلیج فارس در طول هفته منتهی به ۱۹ ژوئن به ۱۹ ساعت کاهش یافت که ۳۷ درصد کمتر از هفته قبل است. این کوتاهترین میانگین مدت از اگوست ۲۰۲۱ میلادی تاکنون است.
نقشههای دریافتی ماهوارهای نشان میدهد ترافیک در مناطق یاد شده همچنان شلوغ و اثری از محدودیت و یا کاهش ترافیک وجود ندارد. آنچه درحال حاضر به عنوان چالشی برای مالکان کشتی و دارندگان خطوط کشتیرانی محسوب میشود همانا اختلال در تجهیزات ردیابی کشتیهاست، وگرنه از دید تحلیلگران هیچ مانعی برسر راه کشتیهای عبوری نیست. همان گونه که اشاره شد ترافیک عبوری باتوجه به دادههای دریافتی MarineTraffic از تنگه هرمز یکی از مهمترین شریانهای انرژی جهان، همچنان قوی است و تردد کشتیهای به روال عادی است.
هشدار ایران در زمینه به خطر افتادن امنیت دریایی توسط اسرائیل
نماینده ایران در سازمان بینالمللی دریانوردی IMO رژیم اسرائیل را به تشدید درگیری نظامی و به خطر انداختن فعالیت تجاری در خطوط دریایی اطراف خلیج فارس و دریای سرخ متهم کرد. هیئت نمایندگی ایران در جلسه کمیته امنیت سازمان بینالمللی دریانوردی گفت: اسرائیل در روزهای اخیر حملات غیرقانونی خود را گسترش داده و زیرساختهای پتروشیمی و گاز در عسلویه در امتداد سواحل خلیج فارس ایران نشانه گرفته است.
نماینده ایران در بیانیهای خطاب به نمایندگان ۱۷۶ عضو سازمان بینالمللی دریانوردی که به صورت زنده پخش میشد، گفت: این اقدامات مستقیماً امنیت دریایی بینالمللی و زنجیره تأمین انرژی جهانی را به خطر میاندازد. وی تاکید کرد: تنشهای اسرائیل و ایران هزینههای بیمه دریایی را افزایش میدهد.
وی افزود: حملات اسرائیل به زیرساختهای انرژی ایران نقض آشکار چندین توافقنامه دریایی بینالمللی، از جمله کنوانسیون سازمان بینالمللی دریانوردی، قانون بینالمللی امنیت کشتیها و تأسیسات بندری و کنوانسیون بینالمللی ایمنی جان افراد در دریا است.
آنچه رخ داده یک چالش ساده نیست. این یک چالش مستقیم برای تمامیت قوانین بینالمللی و نقش محوری سازمان ملل متحد است.
به گفته نمایندۀ ایران اگر جامعه بینالمللی اقدامات فوری و مشخصی را برای متوقف کردن این تجاوز غیرقانونی انجام ندهد، خطر تشدید تنش در دریا قریبالوقوع میشود.
در پی هشدار ایران سخنگوی IMO گفت که بیانیه ایران توسط کمیته ایمنی دریایی مورد توجه قرار گرفت و این سازمان با فشارهای فزایندهای مبنی بر سیاسی شدن موضوع مواجه است.
ایران پیش از این تهدید کرده بود در تلافی فشارهای غرب، تنگه هرمز را به روی تردد کشتیها خواهد بست که در صورت بسته شدن تنگه هرمز میتواند تجارت دریایی را محدود کرده و بر قیمت جهانی نفت تأثیر بگذارد. همانگونه که اشاره شد برگ برندهای در دست ایران است که هر زمان اراده کند میتواند نسبت به بستن این تنگه استراتژیک اقدام کرده و تجارت دریایی به وِیژه حمل نفت را وارد مرحله دیگری کند. در چنین شرایطی کشتیهای تجاری، تانکرها و محمولههای گاز طبیعی مایع فقط باید با اجازه ایران از تنگه هرمز عبور کنند.
بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا