عبور ۲۰ درصد نفت دنیا از تنگه هرمز

  مجتبی بهاروند کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک در گفت‌و‌گو با مانا درباره اهمیت تنگه هرمز در حمل‌و‌نقل کالا بیان کرد: تنگه هرمز محل عبور نفت است. روایت‌ها درباره میزان نفتی…

عبور ۲۰ درصد نفت دنیا از تنگه هرمز

 

مجتبی بهاروند کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک در گفت‌و‌گو با مانا درباره اهمیت تنگه هرمز در حمل‌و‌نقل کالا بیان کرد: تنگه هرمز محل عبور نفت است. روایت‌ها درباره میزان نفتی که از این منطقه عبور می‌کند، مختلف است، اما گفته می‌شود که حداقل ۲۰ درصد از نفت دنیا از طریق تنگه هرمز تامین می‌شود.

وی افزود: میزان عبور مواد پتروشیمی و محصولاتی از این دست از تنگه هرمز طبیعتاً بیشتر است.

به گفته بهاروند، اگر این تنگه دچار مشکل شود، تأثیر بدی در تبادلات نفتی دنیا خواهد داشت و شاهد افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار خواهیم بود.

بهاروند ادامه داد: ضمن اینکه بخش عظیمی از مراوادات تجاری غیر نفتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس چه در سمت ایران و چه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس که از این تنگه عبور می‌کند قطعا دچار مشکل می‌شود و روی مراوادات تجاری هم تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

وی گفت: به جرأت می‌توانم بگویم تنگه هرمز مهمترین تنگه دنیا است. فکر نمی‌کنم در تجارت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی مهمتر از تنگه هرمز داشته باشیم.

این کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک درباره حجم مراودات غیر‌نفتی کشور‌های خلیج فارس از مسیر تنگه هرمز توضیح داد: در این رابطه عددی را حضور ذهن ندارم، اما از آنجایی‌که مراودات دریایی به صرفه‌تر است، تا جایی که می‌دانم بخش عمده مراودات کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق حمل‌و‌نقل دریایی انجام می‌شود و نیاز‌های این کشور‌ها از تنگه هرمز عبور می‌کند.

وی افزود: برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس به صورت زمینی امکان نقل و انتقال کالا وجود ندارد. ریل هم که معمولاً ندارند. فکر می‌کنم بالای ۹۰ درصد از مراودات آنها از طریق دریا انجام می‌شود.

بهاروند بیان کرد: امارات و دبی به‌عنوان هاب منطقه محموله می‌پذیرند و از آنجا کالا‌ها در منطقه پخش می‌شود. این کالا‌ها از تنگه هرمز عبور می‌کنند و وقوع جنگ در خلیج فارس تأثیر بسیار بدی روی اقتصاد آنها خواهد داشت.

وی درباره تأثیر طولانی شدن جنگ بر نرخ بیمه کشتی‌ها گفت: کلاً جنگ ریسک حمل‌و‌نقل را افزایش می‌دهد. ما کانتینر ترانزیتی و صادراتی داریم که ریسک آنها بالاتر رفته است و رقم بیمه آنها بیشتر شده است. از این لحاظ هم جنگ روی حمل‌‌ونقل تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک افزود: اگر جنگ به خلیج فارس کشیده شود، تردد دچار مشکل می‌شود. امیدواریم جنگ هرچه زودتر تمام شود و باز هم امیدواریم که هیچ وقت کار به آنجا کشیده نشود که تردد در خلیج فارس دچار مشکل شود، اما اگر به آن سمت برود، خواه و ناخواه بر حمل‌و‌نقل تأثیر می‌گذارد و ممکن است تا مدت‌ها تنگه بسته شود. امیدواریم این موضوع پیش نیاید.

وی درباره میزان افزایش نرخ بیمه کشتی‌ها توضیح داد: در شرایط جنگی با افزایش ریسک‌ها، خیلی از خطوط کشتیرانی ترجیح می‌دهند که اصلاً به این منطقه نیایند. این روز‌ها کانتینر به سمت ناواشیوا اعزام شده است که کرایه‌اش ۵۰ درصد بیشتر شده است و بیمه آن هم برای هر کانتینر ۲۰۰ دلار افزایش داشته است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا

بازدید: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *