به گزارش فانوس دریا از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدعلی طالبی روز چهارشنبه در حاشیه نشست جمعبندی بازدید علی عبدالعلیزاده نماینده رییس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور از منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، افزود: این واگذاری در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه اانجام میشود.
وی از مکاتبه و ارائه پیشنهاد رسمی برای واگذاری سه فرودگاه استان به بخش خصوصی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه خبر داد و با اشاره به موقعیت ویژه فرودگاههای این استان گفت: اکنون پنج فرودگاه در نقاط مختلف استان فعال هستند که هرکدام ظرفیتهای قابلتوجهی برای توسعه حملونقل هوایی دارند.
استاندار کرمان با اشاره به اولویت اقدامات استان در اجرای برنامه هفتم توسعه افزود: در این راستا، استان کرمان پیشگام در واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی برای بهرهبرداری است.
وی بیان کرد: در همین رابطه با نهاد ریاست جمهوری مکاتبه و پیشنهاد شده است که فرودگاه کرمان به شرکت هواپیمایی ماهان، فرودگاه بم به منطقه ویژه اقتصادی بم و فرودگاه سیرجان نیز به منطقه ویژه اقتصادی سیرجان واگذار شود.
طالبی با تاکید بر نقش این واگذاریها در ارتقای عملکرد فرودگاهی استان تصریح کرد: این اقدام ظرفیتهای خوبی را برای طرفین در راستای برنامههای استان ایجاد میکند.
فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان اجرایی نشده است
استاندار کرمان همچنین گفت: با وجود گذشت ۳۰ سال از ایجاد منطقه ویژه سیرجان، فلسفه اولیه آن محقق و اجرایی نشده است.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی کرمان در کشور اظهار کرد: استان کرمان بزرگترین وسعت جغرافیایی را در ایران دارد و متناسب با آن، بیشترین طول راههای جادهای و ریلی کشور در این استان اجرا یا در حال بهرهبرداری است.
طالبی با بیان اینکه کرمان نقش مهمی در حوزه لجستیک کشور دارد، افزود: با وجود ظرفیت بالای استان در بخش ترانزیت، متأسفانه نتوانستهایم از این قابلیتها بهرهبرداری مطلوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به پیشینه منطقه ویژه اقتصادی سیرجان تصریح کرد: این منطقه ۳۰ سال پیش با هدف توسعه اقتصادی و بهرهگیری از مزیتهای منطقهای همچون موقعیت جغرافیایی، خطوط ارتباطی جادهای و ریلی، جمعیت و صنایع بزرگ تعریف شد، اما متأسفانه فلسفه وجودی آن تاکنون بهطور کامل اجرایی و محقق نشده است.
استاندار کرمان ادامه داد: امروز دستگاههای دولتی و حاکمیتی باید پاسخ دهند که چرا طی سه دهه گذشته، اهداف اولیه این منطقه اجرایی نشده است. ما فقط بازگشت به فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را با هدف ۳۰ سال قبل مورد انتظار داریم.
وی با انتقاد از نگاههای غیرتخصصی به توسعه فعالیتهای لجستیکی و ایجاد بندر خشک گفت: کرمان نیازمند ۲ بندر خشک است؛ یکی در غرب استان (سیرجان) و دیگری در محور چابهار – زاهدان که به مرکز کشور متصل میشود.
طالبی با تاکید بر اینکه نواقص موجود مانع اجرای پروژهها نیستند و قابلیت رفع دارند، اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همراهی دستگاههای اجرایی، ظرفیتهای مغفول مانده این منطقه فعال شود.