مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا با تأکید بر ضرورت گذار از شعار به عمل، گفت: صنایع مادر دریایی ظرفیتهای بزرگی برای اشتغالزایی پایدار دارند، اما تاکنون اقدام عملی مؤثری در این حوزه صورت نگرفته است. اجرای سیاستهای کلان و توسعه زیرساختها میتواند این صنعت را از مرحله وعدههای تکراری به مسیر رشد واقعی هدایت کند.
به گزارش مارین نیوز، سیدمسعود حسینی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، در نشست خبری امضای سه تفاهمنامه کلیدی میان شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) و مؤسسه مکین که با هدف توسعه صنایع دریایی کشور به امضا رسید، اظهار داشت: اهداف این تفاهمنامه بیش از هر چیز ایجاد کنسرسیوم و همکاری بین شرکتها و صنایع دریایی است. اگر بتوانیم چنین همافزایی را در کشور شکل دهیم، گام بزرگی در توسعه صنعت دریایی برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیتهای عظیم اقتصادی مناطق شمال و جنوب کشور، افزود: متأسفانه کشور دارای قابلیتهای بسیاری در حوزه اقتصاد دریامحور است، اما تاکنون از این ظرفیتها به درستی استفاده نشده است. اگر شرکتهای فعال در این صنعت همکاری مؤثری داشته باشند، اتفاقات بزرگی در کشور رقم خواهد خورد.
لزوم توسعه تعمیرات و نگهداری شناورها
مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا در ادامه، بر اهمیت توان داخلی در حوزه تعمیرات و نگهداری شناورها تأکید کرد و گفت: در حال حاضر، برخی شرکتهای ایرانی برای تعمیرات شناورهای خود به خارج از کشور مراجعه میکنند. اگر بتوانیم این توان را در داخل کشور تقویت کنیم، نهتنها از خروج ارز جلوگیری خواهد شد، بلکه ظرفیتهای خالی شرکتهای کشتیرانی و تعمیراتی کشور نیز بهکار گرفته خواهند شد.
اقتصاد دریامحور؛ اشتغال پایدار و توسعه ملی
حسینی با اشاره به تأثیر صنایع دریایی بر اقتصاد کشور، تصریح کرد: اشتغال ناشی از صنایع دریایی برخلاف برخی صنایع دیگر، پایدار است. بهطور متوسط، هر شغل ایجادشده در این حوزه، زمینهساز چهار شغل دیگر در خشکی خواهد شد. همین امر نشاندهنده جایگاه صنایع دریایی بهعنوان صنعتی مادر در اقتصادهای پیشرفته است.
وی با تأکید بر اهمیت توسعه اقتصادی سواحل، خاطرنشان کرد: با وجود گستردگی مرزهای دریایی کشور، سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص ملی هنوز بسیار پایین است. این حوزه میتواند جایگزین مناسبی برای برخی صنایع دیگر باشد و نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
ظرفیتهای مغفول مانده و لزوم سرمایهگذاری در سواحل کشور
مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، با اشاره به ظرفیتهای مناطق ساحلی ایران، گفت: با وجود سواحل گستردهای مانند منطقه مکران، هنوز اقدامات قابلتوجهی در راستای بهرهبرداری از این ظرفیتها صورت نگرفته است. نزدیکتر شدن شرکتهای فعال در صنعت دریایی به یکدیگر میتواند زمینهساز اتفاقات مثبت در آینده باشد.
چالشهای اجرایی اقتصاد دریامحور
حسینی با انتقاد از عدم اجرای سیاستهای کلان مرتبط با اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: در دولتهای مختلف شعارهای بسیاری درباره اقتصاد دریامحور مطرح شده، اما تاکنون اقدام عملی مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است. تراکم جمعیتی پایین مناطق جنوبی کشور به دلیل مشکلات زیستمحیطی و کمآبی، نیازمند تغییر رویکرد در توسعه اقتصادی است.
وی با اشاره به اهمیت زیرساختهای ساحلی، افزود: برای توسعه این مناطق باید اشتغال ایجاد شود، زیرساختها تقویت گردد، و شرایطی فراهم شود که مردم به حضور در سواحل جنوبی و شمالی کشور ترغیب شوند.
تحولات کشتیسازی در سواحل شمالی ایران
مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، با اشاره به روند ساخت کشتیهای جدید، تصریح کرد: در صدرا شمال، پروژههای مهمی در حوزه کشتیسازی در حال اجرا هستند. برخی از کشتیهای سفارش داده شده توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امسال وارد آب خواهند شد، اما این حوزه همچنان نیازمند اقدامات بیشتری است.
بحران کاهش سطح آب دریای خزر و پیامدهای آن
حسینی با اشاره به کاهش سطح آب دریای خزر و پیامدهای آن برای بنادر کشور، گفت: پایین آمدن سطح آب این دریا، ضرورت لایروبی بنادر و ایجاد زیرساختهای جدید را دوچندان کرده است. توسعه پایدار در این منطقه باید بهگونهای باشد که بتوان از ظرفیتهای ترانزیتی شمال و جنوب کشور به بهترین شکل بهره برد.
اجرای پروژههای زیستمحیطی و راهکارهای احیای خلیج گرگان
مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا با اشاره به اقدامات صورتگرفته در خلیج گرگان، افزود: این منطقه با خطرات زیستمحیطی جدی روبهرو بوده که مجموعه قرارگاه خاتم در چارچوب زمانبندی مشخص، اقداماتی برای درمان آن انجام داده است. اکنون نیاز است که فازهای بعدی پروژه اجرا شود تا بتوان خلیج گرگان را بهطور کامل احیا کرد.
وی با اشاره به نقش قرارگاه خاتم در اجرای پروژههای لایروبی، اظهار داشت: بزرگترین ناوگان لایروبی جنوب غرب آسیا در اختیار مجموعه قرارگاه قرار دارد. همچنین در جنوب کشور، عملیات لایروبی به میزان ۶ میلیون متر مکعب انجام شده و بسیاری از بنادر توسط این مجموعه ساماندهی شدهاند.
سیاستهای کلان اقتصاد دریامحور؛ اقدامات عملی همچنان ناکافی
حسینی با اشاره به ظرفیتهای مغفول اقتصاد دریامحور، خاطرنشان کرد: با وجود سیاستهای کلان ابلاغ شده در این حوزه، اتفاق مهمی در کشور رخ نداده است. در حالی که کشورهای همسایه از فرصتهایی مانند اسکراپ کشتی بهرهبرداری کردهاند، ایران هنوز در این زمینه ورود جدی نداشته است.
وی با تأکید بر اهمیت توسعه صنایع فراساحلی، تصریح کرد: علیرغم حضور صنعت نفت و گاز در این حوزه، کشور هنوز از ظرفیتهای انرژیهای نوین در دریا استفاده نکرده است. فرصتهای بسیاری وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.
بازنشر مرینپرس به نقل از ماریننیوز