تعهدات اجرا نشده در سایه مصوبات تازه شورای عالی صنایع دریایی

در نشست اخیر شورای عالی صنایع دریایی، تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شد، اما سایه تعهدات اجرا نشده همچنان سنگین است. از نوسازی ناوگان گرفته تا توسعه بانکرینگ و استانداردهای دریایی، همگی…

در نشست اخیر شورای عالی صنایع دریایی، تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شد، اما سایه تعهدات اجرا نشده همچنان سنگین است. از نوسازی ناوگان گرفته تا توسعه بانکرینگ و استانداردهای دریایی، همگی در جلسات پیشین وعده داده شده‌اند، اما نشانی از اجرا ندارند. حالا باید دید این مصوبات تحولی در صنعت دریایی ایجاد می‌کنند یا در چرخه تصمیم‌گیری بدون اجرا قرار دارد.

به گزارش مارین نیوز، نشست شورای عالی صنایع دریایی روز هفدهم اردیبهشت به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. این نشست با حضور وزیر صمت، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی دریامحور و نمایندگان اعضای شورا، به بررسی چهار دستور جلسه اختصاص یافت. مدیریت نشست را دبیر شورا، سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، بر عهده داشت.
مروری بر مصوبات جدید
در این نشست، چهار دستور جلسه مهم بررسی شد:

  • واردات کانتینر برای رفع نیاز فوری شرکت کشتیرانی با مجوز دولت، مشروط بر تأمین ارز از درآمدهای شرکت و تعهد به تأمین ۲۰ درصد از نیاز ناوگان از تولیدکنندگان داخلی.
  • اصلاح قانون حمایت از صنایع دریایی برای اضافه شدن هزینه‌های بازاریابی و فروش صادرکنندگان مایعات نفتی و گازی، که مورد تأیید بانک مرکزی و وزارت صمت قرار گرفت.
  • عودت دستور جلسه سوم برای بررسی بیشتر توسط دبیرخانه شورا.
  • حفاظت از میراث فرهنگی دریایی با تصویب طرحی برای حفظ دانش سنتی ساخت لنج چوبی و دریانوردی در خلیج فارس، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی، اما صرفاً برای گردشگری.

مصوبات معوق در انتظار مسیر عملیاتی
با وجود تصویب تصمیمات جدید، هیچ گزارشی درباره اجرای مصوبات نشست‌های قبلی ارائه نشد. این موضوع نشان‌دهنده ضعف در پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات کلان شورای عالی صنایع دریایی است. تنها برخی از این مصوبات در ادامه آمده است. 

  • نوسازی ناوگان دریایی یکی از مصوبات نشست قبلی بود که برای تأمین مالی آن اقدامی عملی انجام نشده است.
  • برنامه اجرایی توسعه بانکرینگ هنوز مشخص نیست. 
  • پیشرفت پروژه پایگاه ملی فراداده گزارش نشده است. 
  • استانداردهای دریایی که قرار بود تدوین شوند، همچنان در مرحله تصمیم‌گیری باقی مانده‌اند.
  • سرمایه‌گذاری در آموزش و پژوهش دریایی بدون برنامه اجرایی مانده است. 
  • حمایت از مشاغل دریایی، بدون اقدامات عملی باقی مانده است. 
  • تأسیسات، تجهیزات و لجستیک بندری هنوز بروزرسانی نشده و توسعه نیافته است. 
  • سواحل، جزایر و محیط زیست (زیست بوم) دریایی بدون گزارش اجرایی باقی مانده است.

اجرا و نظارت همچنان در سایه
شورای عالی صنایع دریایی در نشست اخیر، چند تصمیم مهم اتخاذ کرده است، اما هنوز چالش نظارت بر اجرای مصوبات پابرجاست. بدون بررسی وضعیت تصمیمات قبلی، نمی‌توان انتظار داشت که مصوبات جدید به‌درستی اجرا و تحولی ایجاد شود. عدم اجرای این مصوبات نشان‌دهنده ضعف در نظارت و پیگیری تصمیمات شورای عالی صنایع دریایی است. بدون یک سازوکار اجرایی مشخص، این مصوبات همچنان در حد تصمیم‌گیری باقی خواهند ماند. علاوه بر این، ضعف اصلی در مصوبات این است که بدون هم‌اندیشی و وفاق کلیه ذینفعان تهیه و تصویب شده‌اند، مسئله‌ای که می‌تواند اجرای مؤثر آن‌ها را با چالش‌های بیشتری مواجه کند./

 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مارین‌نیوز

بازدید: 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *