یکشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۱


از دیگر رسانهها
هزینه حمل بنزین و سوختهای دیگر در نفتکشهای اقیانوسپیما چند روز پس از آغاز تحریمها علیه فروش نفت روسیه، افزایش چشمگیری یافته است.
به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از سینیوز، جدیدترین آمار بورس بالتیک در لندن نشان میدهد درآمد روزانه نفتکش های نسبتا کوچکی که سوختهای پالایش شده را در اقیانوس آتلانتیک تحویل میدهند، هفته گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵ هزار و ۸۵۷ دلار رسید. این هزینه فقط در روز پنجشنبه، ۵۸ درصد افزایش داشت که بیشترین افزایش روزانه از اواخر سال ۲۰۲۱ به بعد طرف بوده است.
این افزایش هزینه حمل محموله تا حدودی به دلیل دو دسته شدن ناوگان نفتکشها است. بعضی از نفتکشها در خدمت منافع مسکو بوده و نفتکشهای دیگر در بازار بینالمللی فعالیت میکنند. این وضعیت، منعکس کننده پیامد تدابیری است که محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه را هدف گرفتهاند.
لارس باستین اوسترنگ، تحلیلگر شرکت آرکتیک سکیوریتینیز در این باره گفت: «حجم صادرات روسیه کمابیش جریان دارد و این صادرات کشتیهای زیادی را مشغول کرده است. در نهایت، این افزایش نشان میدهد تقاضا کاملا خوب است و عوامل بنیادین قوی هستند.»
حداکثر ۶۰۰ کشتی به ناوگان سایه کشتیهایی پیوستند که به روسیه برای ادامه صادرات نفت کمک میکنند. در نتیجه، کشتیهای کمتری برای سایر صادرکنندگان نفت باقی مانده و این امر، هزینه حمل محموله را افزایش داده است.
البته این افزایش منحصرا مربوط به نفتکشهایی حامل حمولههای روسی نیست.
اتحادیه اروپا واردات سوخت روسیه را از پنجم فوریه ممنوع کرده است. پیش از آن این بلوک خرید از مناطق دیگر را افزایش داده بود تا از تامین کافی سوخت مطمئن شود و این موضوع، به کمبود نفتکشهای موجود دامن زد.
اکنون که خرید مناطق دیگر افزایش پیدا کرده، نرخ حمل محموله نیز بالا رفته است. کشتیهایی که از اروپا به غرب آفریقا میروند، بزرگترین افزایش روزانه نرخ کرایه را داشتهاند.
♦دکتر کامبیز اعتمادی
♦نایبرئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران