به نقل از اعتماد آنلاین، در تحلیلی تفصیلی که در روزنامه هم میهن منتشر شده است، به اهمیت استراتژیک و جایگاه حیاتی بندر شهید رجایی در اقتصاد ایران و تجارت جهانی پرداخته شده است. این گزارش، بندر شهید رجایی را فراتر از یک نقطه جغرافیایی، به عنوان “شاهرگ حیاتی اقتصاد ایران” معرفی میکند.
بر اساس این گزارش که بخشهایی از آن به نقل از خبرگزاری ایسنا نیز آمده است، بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی خود در شمال جزیره قشم و تنگههرمز، از اهمیتی بیبدیل برخوردار است. این بندر با برقراری روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بینالمللی در سراسر جهان و همکاری با ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا، سهم بزرگی در تجارت خارجی ایران دارد و تقریباً نیمی از کل تجارت کشور از طریق آن انجام میشود. به همین دلیل، این بندر به درستی با عنوان “دروازه طلایی تجارت ایران با جهان” شناخته میشود.
گزارش هم میهن به وسعت عظیم این بندر (۲۴۰۰ هکتار) و ظرفیتهای عملیاتی چشمگیر آن اشاره میکند؛ ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن انواع کالا و ۶ میلیون واحد کانتینر (تی.ای.یو) در سال، این بندر را در جایگاه نخست بنادر کشور قرار میدهد. انواع عملیات جابهجایی کالا از محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع تا فرآوردههای نفتی خام در این بندر انجام میشود.
مجتمع عظیم بندری شهید رجایی، با داشتن بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور، نه تنها به عنوان دروازه اصلی واردات و صادرات عمل میکند، بلکه به عنوان “تنظیمکننده نبض اقتصاد کشور” نیز تلقی میشود. این بندر با رتبه ۵۹ در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا، ظرفیت پذیرش بیش از چهار هزار فروند انواع کشتی فلهبر، کانتینری و نفتکش را داراست و بیش از ۵۳ درصد از کل عملیات تخلیه و بارگیری کالا در تمامی بنادر کشور را به تنهایی به خود اختصاص داده است.
این گزارش، مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد بندر شهید رجایی را برشمرده است که از جمله آنها میتوان به برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی، وجود اراضی وسیع برای فعالیتهای پشتیبانی و صنعتی مرتبط، زیرساختهای کامل (آب، برق، تلفن، IT)، اتصال به شبکههای حملونقل دریایی، ریلی و جادهای بینالمللی (از جمله کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب و جاده تاریخی ابریشم)، دسترسی مستقیم به آبهای آزاد، مجاورت با قطبهای تولیدی و پتروشیمی کشور، و وجود شبکههای بانکی، گمرکی و مؤسسات خدماتی مرتبط اشاره کرد.
همچنین در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی فعال هستند که نقش مهمی در ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی از بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و انجام حدود ۸۵ درصد از کل عملیات کانتینری بنادر کشور دارند.
در پایان، گزارش به برنامههای توسعهای بندر، از جمله الحاق ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید و امکان ایجاد “شهر لجستیک بندری” برای گسترش صادرات و واردات اشاره میکند که نشاندهنده اهمیت فزاینده این بندر در آینده است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی