رکوردشکنی بورس تهران؛ نمادهای دریایی، پیشتاز بازگشت امید به بازار سرمایه

دوشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، روزی به یاد ماندنی برای بازار سرمایه ایران بود. در حالی که شاخص کل بورس تهران با ثبت رکورد تاریخی جدید از مرز ۳ میلیون…

رکوردشکنی بورس تهران؛ نمادهای دریایی، پیشتاز بازگشت امید به بازار سرمایه

دوشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، روزی به یاد ماندنی برای بازار سرمایه ایران بود. در حالی که شاخص کل بورس تهران با ثبت رکورد تاریخی جدید از مرز ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار واحد عبور کرد و شاخص کل فرابورس نیز صعود قابل توجهی داشت، نگاه‌ها بیش از پیش به عملکرد درخشان شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل دریایی، بندری و کشتیرانی معطوف شد؛ رشدی که در پی انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، جرقه‌ای از امید را در دل سهامداران این صنعت روشن کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری “گفتمان دریا”، در معاملات روز دوشنبه، رشد ارزش سهام پنج نماد مهم صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران شامل “حکشتی”، “حفارس”، “حتاید”، “حبندر” و “حخزر”، به شکل محسوسی بالاتر از رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن بورس و همچنین شاخص کل فرابورس بود. این پیشتازی، حکایت از واکنشی قوی‌تر در این بخش از بازار نسبت به تحولات مثبت سیاسی دارد.

در شرایطی که شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن هر دو رشدی معادل ۱.۹ درصد و شاخص کل فرابورس رشدی ۱.۵ درصدی را نسبت به روز معاملاتی قبل ثبت کردند، سهام شرکت‌های بزرگ دریایی مانند “حکشتی”، “حتاید”، “حبندر” و “حخزر”، درصدهای رشدی بالاتر از این میانگین‌ها را به ثبت رساندند. حتی نماد “حفارس” نیز رشدی معادل شاخص‌های اصلی داشت. این روند، این انتظار را در میان فعالان و سهامداران صنعت دریایی پدید آورده که شاید شاهد بازگشت رونق و پویایی به این بخش از بورس باشیم که سال‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها با چالش روبرو بوده است.

جزئیات رشد نمادهای کلیدی دریایی:

در این روز پرتپش بازار، قیمت پایانی سهام “کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران” (حکشتی) با رشدی ۲.۹ درصدی به ۱۴۳۶ تومان رسید و ارزش بازار آن از ۱۱۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. ارزش معاملات این نماد نیز بیش از ۹۱.۹ میلیارد تومان گزارش شد که نشان‌دهنده توجه قابل توجه به این سهم کلیدی صنعت است.

شرکت “تاید واتر خاورمیانه” (حتاید)، فعال در بخش‌های مختلف خدمات دریایی و بندری، نیز رشدی ۲.۸ درصدی را تجربه کرد و ارزش هر سهم آن به ۸۲۰ تومان رسید. ارزش معاملات این نماد نیز در روز دوشنبه به ۶.۴ میلیارد تومان بالغ شد.

نماد “حبندر” متعلق به “شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریابندر” که در فرابورس معامله می‌شود، با رشدی ۲.۶ درصدی به ۱۰۷۰ تومان رسید و ارزش معاملات آن ۲.۵ میلیارد تومان بود.

در فرابورس، ارزش معاملات سهام “کشتیرانی دریای خزر” (حخزر) از ۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. هرچند قیمت پایانی آن رشدی معادل ۰.۴۵ درصد داشت و به ۲۶۹ تومان رسید، اما قیمت آخرین معامله با جهشی قابل توجه، ۲.۹ درصد افزایش یافت و به ۲۷۵ تومان رسید که نشان‌دهنده تقاضای قوی در لحظات پایانی معاملات برای این نماد بود.

“حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس” (حفارس) نیز از این روند مثبت بی‌نصیب نماند و ارزش هر سهم آن با ۱.۸ درصد رشد به ۱۹۰ تومان رسید.

کارشناسان معتقدند این تحولات در بازار سهام شرکت‌های دریایی، که از جمله صنایعی بوده‌اند که بیشترین آسیب را از ناحیه تحریم‌ها متحمل شده‌اند، ارتباط مستقیمی با فضای خوش‌بینانه ایجاد شده در پی پیشرفت در مذاکرات دارد. امیدواری به رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی احتمالی، نه تنها سهام این شرکت‌ها را همگام با بازار بالا کشیده، بلکه باعث شده رشد آن‌ها از بسیاری سهم‌های دیگر و شاخص‌های کل بازار پیشی گیرد.

اکنون، مهم‌ترین سوالی که در ذهن سهامداران و فعالان صنعت دریایی نقش بسته این است که آیا این موج صعودی پایدار خواهد بود و آیا واقعاً شاهد بازگشت رونق به “بورس دریایی” هستیم؟ پاسخ قطعی به این پرسش در گرو نتایج نهایی مذاکرات و چگونگی برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها در آینده نزدیک خواهد بود.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *