پیشنشست هفتم، چهارمین همایش ملی «توسعه سواحل مکران با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور» روز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ و با حضور علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و رئیس سامان بنادر، حسین حسینی معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، محسن شاطرزاده سفیر سابق ایران در برزیل، ناخدا علیرضا محمدی معاون نیروی دریایی ارتش و ناخدا عباس فاضلینیا فرمانده کارخانجات نیروی ریایی ارتش برگزار شد.
به گزارش راد، از سلسله نشستهای چهارمین همایش ملی «توسعه سواحل مکران با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور»، پیشنشست هفتم این همایش با عنوان «جایگاه کشاورزی، شیلات و بنادر در توسعه سواحل مکران» بعدازظهر دوشنبه ۱۰ بهمنماه با حضور کارشناسان و مسئولان ذیربط از نهادها و دستگاههای مختلف اجرایی بهصورت مجازی و حضوری در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.
در این نشست که با حضور مسئولانی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، روند توسعه مکران و رسیدگی به برنامه پیشرفت این منطقه ساحلی که در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، مورد ارزیابی قرار گرفت.
اهمیت استراتژیک سواحل مکران، برنامههای انجام گرفته از سوی دولتها در زمینه توسعه مکران، مهمترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه و برنامه توسعه اشتغال و محرومیتزدایی برای این منطقه از موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.
همچنین پروژههای وزارت جهاد کشاورزی در این منطقه اعم از پروژههای سازمان شیلات ایران، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معاونت امور زراعت و معاونت امور دام و امور باغبانی از دیگر موضوعات مورد نقد و بررسی مدعوین حاضر در این نشست بود.
در این نشست که با هدف رفع چالشهای کاربست سرمایه اجتماعی در کشور برگزار شد، موضوعاتی چون ارتقای سرمایه اجتماعی و روند مواجهه با آن، نحوه مدیریت مسائل اجتماعی کشور، بررسی کارکرد مراجع ذیربط در بحث ارتقای سرمایه اجتماعی و همچنین تعاریف سرمایه اجتماعی از نگاه اسلام و غرب مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.
همچنین بحث شناخت وضعیت موجود سرمایه اجتماعی، اطلاعات حاصل شده از طریق سنجشهای اجتماعی به عنوان منابع مطالعات طولی، عوامل غیر اجتماعی تاثیرگذار در سرمایه اجتماعی همچون عوامل اقتصادی و نیز کارکرد رسانه و فضای مجازی در بحث سرمایه اجتماعی از موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد نقد و نظر قرار گرفت.
به گفته هوشنگی، دبیر این جلسه، برگزاری سلسله نشستهای بررسی موانع ساختاری کاربست سرمایه اجتماعی در هفتههای آتی با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت./ پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مکران بهترین مکان برای دستیابی به امنیت غذایی
حسين حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در این نشست اظهار کرد: یکی از شاخصهای کشورهای توسعهیافته بنادر توسعه یافته است، در توسعه سواحل باید یک توسعه همهجانبه و منطبق با ظرفیت اقلیمی را در نظر داشته باشیم، شاخص پایدار سرمایهگذاری بحث امنیت است.
حسینی ادامه داد: امروزه دنیا بهسمت آبزیپروری میرود چون مصرف آب آنها نصبت به دامها بسیار کمتر است و گازهای گلخانهای بسیار کمتری تولید میکنند و میتواند در امنیت غذایی نقش پررنگی را ایفا کنند، برای حکمرانی و امنیت غذایی باید بهسمت آبزیپروری و توسعه سواحل برویم و بهترین مکان سواحل مکران است، بیشتر صید آبزیان درشت از این منطقه است.
وی گفت: ظرفیت صیادی از آبهای عمیق مغفول مانده است و ما باید بهسمت صیادی در انواع آبها برویم، در سواحل مکران از ظرفیتهای آبزیپروری استفاده نشده است، سازمان شیلات بهدنبال توسعه پرورش ماهی در دریا، ایجاد کارخانه غذای آبزیان است، امروزه در تولید پست لارو میگو به خودکفایی رسیدهایم. ما باید با ایجاد سردخانههای شناور و پشتیبانی از قایقهای صیادی بهسمت صید در سایر اقیانوسها و دریاهای آزاد برویم. برای توسعه باید ببینیم شغل مردم چیست و به سمت توسعه آن شغل برویم.
برنامه جامع سازمان بنادر برای مکران
علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفتمین پیشنشست توسعه سواحل مکران با موضوع جایگاه کشاورزی، شیلات و بنادر در توسعه سواحل مکران که در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری برگزار شد، اظهار کرد: سواحل مکران در منطقه هرمزگان و سیستان ۱۴۴۰ کیلومتر طول دارند ، این سواحل از باب رقابتهای منطقهای و جهانی از باب ارتباط ایران با مناطق تولید و مصرف و همچنین از باب سیاسی بهخاطر اینکه از شمال به کشورهای CIS بهخصوص روسیه و از جنوب به آبهای آزاد میرسد از اهمیت استراتژیک برخوردار هست.
صفایی ادامه داد: این سواحل میتواند دروازه تجارت خارجی به کشورهایی که به دریا راه ندارند مثل افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان باشد. مکران میتواند دروازه تجارت نفتی و غیرنفتی ایران باشد. بهخصوص اینکه بیشتر تجارت ایران به لحاظ وزنی از راه دریا است. این سواحل از لحاظ امنیت ملی و روابط سیاسی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
وی گفت: مباحث زیرساختی این بخش مثل تجارت خارجی، اقتصاد خارجی و توسعه دریامحور با وظایف حاکمیتی پیوند خورده است و برای دولتهای صاحب بندر، صاحب پرچم و صاحب ساحل تکالیفی را ایجاد میکند. سازمان بنادر بهعنوان مجموعهای که بیشترین فعالیت را در حوزه مقررات و کنوانسیونها دارد برنامه جامعی برای این سواحل دارد.
رئیس سازمان بنادر گفت: در این منطقه با همکاری قرارگاه خاتم موجشکنهایی ایجاد شد که قایقهای ماهیگیری محلی که در طوفانها از بین میرفت سالم بماند که مورد استقبال مردم محلی قرار گرفت. سازمان بنادر در حال احداث آزادراه و خطوط ریلی هستیم تا بندر چابهار به راهآهن خاش وصل شود. فاز اول توسعه بندر شهید رجایی و بندر کلانتری به ظرفیت ۱۲ میلیون تن آماده شده است و امروزه ظرفیت این بنادر به ۴ میلیون تن رسیده است، احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی که از سال آینده به بهرهبرداری میرسد که با ایجاد این سیلو سرعت تخلیه گندم و بهداشت آن افزایش پیدا میکند. ما به دنبال ایجاد یک سکوی ترانزیت بندری برای کشورهای دیگر هستیم.
علیاکبر صفایی گفت: در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی وجود دارد که از این تعداد ۵ سازه بنادر تجاری، ۳۱ بندر صیادی، ۷ بندر صنعتی، ۸ بندر نظامی، ۷ سازه تأسیساتی، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد، همچنین سیستمهای پایش متعددی سازمان بنادر در ساحل و دریا دارد و اندازهگیریهای عوامل مختلف اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است، این نشست با حضور علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و رئیس سامان بنادر، حسین حسینی معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، محسن شاطرزاده سفیر سابق ایران در برزیل، ناخدا علیرضا محمدی معاون نیروی دریایی ارتش و ناخدا عباس فاضلینیا فرمانده کارخانجات نیروی ریایی ارتش برگزار شد. / مارین نیوز