
به نقل از ایرنا، تلاشها برای ایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر، که کارشناسان آن را برای توسعه اقتصادی روزافزون و افزایش تبادلات تجاری منطقه ضروری میدانند، با وجود وعدههای مکرر مسئولان، هنوز به نتیجه نرسیده است.
این طرح که در سال ۱۳۸۵ با هدف ایجاد ارتباط بین بندر خشک حاشیه کمربندی و بندر نوشهر، تسریع در تخلیه و بارگیری کالا، رفع ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی در سه مرحله و به طول تقریبی ۲ کیلومتر رفت و برگشت به تصویب رسید، به دلیل مسائل زیستمحیطی و کمبود بودجه اجرایی نشد.
در یکم آذر ماه سال ۱۴۰۰، پس از سالها کشمکشهای اداری، سرانجام با تخصیص اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال، موضوع عملیاتی شدن این طرح مطرح و رسانهای شد. در آن جلسه، معاون وقت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی وعده داد که این طرح ظرف سه سال به بهرهبرداری خواهد رسید، اما این وعده محقق نشد.
ساخت این راه، یکی از مهمترین پروژههای عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر محسوب میشود که بهرهبرداری از آن، علاوه بر ایجاد ارتباط بین بندر خشک و بندر نوشهر، موجب تسریع در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع مشکل ترافیک شهری از طریق ساماندهی تریلرها در بندر خشک و در نتیجه، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد شد.
اکنون، پس از استقرار دولت چهاردهم، با توجه به اینکه ساماندهی طرحهای نیمهتمام تاریخی از اولویتهای اصلی آن است، تسریع و تقویت تجهیزات و امکانات در دستور کار قرار گرفته و نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه ساخت این راه دسترسی اختصاص یافته است.
بر اساس آمار منابع رسمی، تاکنون نزدیک به هفت هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده، اما همچنان تکمیل نشده است. طبق شنیدهها، در مسیر اجرای این طرح، تعدادی از املاک شخصی قرار دارند که به گفته مسئولان مربوطه، باید با همکاری و همافزایی نهادهای ذیربط در نشستی استانی، این مشکل حل شود.
بنا بر گزارش مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر، ۱۰۷ پلاک مسکونی در مسیر اجرایی طرح، در بستر و حاشیه رودخانه ماشلک شناسایی شده که از این تعداد، ۵۶ مورد نیاز به تملک داشته و بیش از ۵۰ مورد آن تملک شده است. تملک سه مورد دیگر به دلایلی هنوز انجام نشده است.
فرماندار نوشهر نیز تکمیل پروژه راه دسترسی بندر را از طرحهای کلیدی توسعه اقتصادی این شهرستان دانسته است. شاهرخ جهانشاهی در نشست با مدیرکل بنادر مازندران با اشاره به اینکه نوشهر اکنون به عنوان یک شهرستان بندری شناخته میشود، اظهار داشت: توسعه گردشگری دریایی و بهرهمندی این شهرستان از اقتصاد دریا محور، بدون شک منجر به رشد و توسعه نوشهر خواهد شد و بر حمایت همه جانبه مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستان از طرحهای توسعه بندر به عنوان یک بنگاه اقتصادی مهم در نوشهر تأکید کرد.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت تکمیل پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به عنوان یکی از پروژههای کلیدی برای توسعه اقتصادی و بهبود زیرساختهای حمل و نقل این بندر، با اشاره به نقش حیاتی این پروژه در افزایش دسترسی به بندر و تسهیل در جابجایی کالا، اظهار داشت که تکمیل هرچه سریعتر این مسیر میتواند به رونق بیشتر اقتصادی شهرستان و منطقه کمک کند.
استان مازندران دارای سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با قدمتی بیش از ۸۰ سال و مساحت ۸۸ هکتار، دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی است و از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها و پذیرش کشتیهای تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار نیز زیرمجموعه این اداره کل محسوب میشود.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور، در راستای گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت میکند. این بندر از طریق جادههای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآوردههای نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله، سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت واقع شده است. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی