به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در نشانهای از تغییر و تحول در صنعت کشتی سازی و حمل و نقل دریایی، یک کارخانه کشتی سازی نروژی برای ساخت بزرگترین کشتیهای هیدروژنی جهان قرارداد بسته است.
شرکت کشتی سازی میکلباست(Myklebust) در نروژ توسط شرکت حمل و نقل دریایی تورگاتن نورد(Torghatten Nord) برای ساخت دو کشتی هیدروژنی بزرگ انتخاب شده است.
این کشتیها برای حمل حداکثر ۱۲۰ وسیله نقلیه در طولانیترین مسیر کشتی نوردی نروژ و برای کار در آبهای قطب شمال طراحی شدهاند.
به گفته شرکت سازنده، این کشتیها شهرهای بودو(Bodø) و لوفوتن(Lofoten) را به هم متصل خواهند کرد.
این کشتیها با هیدروژنی که به صورت محلی در شهر بودو تولید میشود، سوختگیری خواهند کرد.
شرکت نروژی میکلباست این کشتیها را طراحی خواهد کرد و قرار است آنها را در سال ۲۰۲۶ تحویل دهد.
تقویت صنعت کشتیرانی
این پروژه از آنجایی اهمیت پیدا میکند که حمل و نقل مسافر با هیدروژن در چنین مسیر سخت و طولانی قبلاً هرگز انجام نشده بود.
تمام ملاحظات ایمنی باید در طراحی و راه حلهای فنی برای کشتیهایی که مسافتهای طولانی را در آبراههای در معرض آب و هوای متغیر و شدید طی میکنند، در نظر گرفته شود.
ماریوس هانسن مدیر عامل شرکت تورگاتن نورد در بیانیهای گفت: این پروژه یک تقویت قابل توجه برای فناوری و محیط کارخانه کشتی سازی نروژ است و ما مفتخریم که آن را در نروژ انجام میدهیم.
کشتیهای با ظرفیت بزرگ از تأسیسات میکلباست ساخته خواهند شد. ساخت و ساز این کشتیها به افزایش تعداد کارکنان و فعالیت زیاد در این کارخانه کشتی سازی برای آینده نیاز دارد.
این پروژه علاوه بر همکاری نزدیک با اداره دریانوردی نروژ، به تعریف پروتکلها و استانداردهای ایمنی جدید برای کلاس کاملاً جدیدی از کشتیها و همچنین به تجهیز تامینکنندگان نروژی برای طراحی، فناوری، تجهیزات و هیدروژن نیز نیاز دارد.
لیو سندره مورن مدیرعامل میکلباست در بیانیهای گفت: ما همراه با این خط تولید جدید در نروژ، دانش جدیدی را توسعه خواهیم داد، مشاغل ایمن را ایجاد خواهیم کرد و قادر خواهیم بود کارآموزان بیشتری را بپذیریم. ارائه کاری که هیچ کس قبل از ما انجام نداده است، هیجان انگیز خواهد بود.
راه حلهای دریایی با انتشار صفر کربن
قرار است این بزرگترین کشتیهای هیدروژنی جهان در طول یک مسیر ۲۷۸ کیلومتری، حمل و نقل دریایی را پیش ببرند.
به گفته شرکت سازنده، این کشتیهای ۱۱۷ متری از هیدروژن سبز به عنوان منبع اصلی سوخت خود استفاده میکنند و حداقل ۸۵ درصد از مسافت خود را در حین حرکت در آبهای خشن قطب شمال با این نوع سوخت طی میکنند.
این کشتیها به دلیل سرعت متوسط ۱۷ گره دریایی با شرایط چالش برانگیزی مواجه میشوند، اما به گونهای طراحی میشوند که به طور موثر با آنها برخورد کنند.
واحدهای ذخیره هیدروژن آنها سوخت پیلهای سوختی را تامین میکند که انرژی را به برق برای تامین انرژی سیستمهای کمکی و نیروی محرکه کشتیها تبدیل میکند.
به گفته شرکت سازنده پیشبینی میشود که این استراتژی جدید انتشار کربن دی اکسید را سالانه ۲۶ هزار ۵۰۰ تن در طول این مسیر کاهش دهد.
جان ایوار نیگارد وزیر حمل و نقل نروژ نیز در بیانیهای گفت: این توافق نشان میدهد که کارخانههای کشتی سازی نروژی رقابتی هستند و به ایجاد تخصص بیشتر در راه حلهای بدون آلایندگی کمک میکند.
با متعهد شدن دولتها به دستیابی به اهداف انتشار صفر کربن، موجی از چنین تحولاتی در چند سال آینده برای بخش حمل و نقل پیشبینی میشود.
انتهای پیام/
بازنشر مرینپرس به نقل از گفتمان دریا