بخش اول: اخبار مهم تجاری
فیلیپین: گزارش تولید آبزیان برای سه ماهه اول سال
در گزارش تهیه شده توسط سازمان آمار فیلیپین (PSA) تهیه شده است، مشخص شد که کل تولید ماهی و صیادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با ۲ درصد افزایش به ۹۷۱.۷۶۰ تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. افزایش تولید پرورش ماهیان دریایی در آب های داخلی (۹.۸٪) و تولید آبزی پروری دریایی (۱.۷٪) ثبت شد در حالی که صید صنعتی دریایی (-۳.۷٪) و تولیدات آبزی پروری در آب های داخلی (-۱۱.۷٪) کاهش یافت. در طی دوره مورد بحث صید آبزیان تجاری ۱۷.۲٪، آبزیان دریایی ۲۴.۳٪ و آبزیان داخلی ۳.۵٪ و تولیدات آبزی پروری ۵۵.۱٪ از کل تولید آبزیان بوده است.
در میان ۱۰ ماهی و فرآورده شیلاتی برتر، جلبک دریایی با ۳۶۶.۷۶ تن بیشترین تولید را به خود اختصاص داده است، با این حال کاهش ۱ درصدی ماهی تن بچه زرده (۲۹- درصد) و ماهی تن اسکاد گرد (۱۳.۵- درصد) به ثبت رسیده است. از سوی دیگر، افزایش برای ماهی تیلاپیا (۱۰.۸٪)، خامه ماهی(۶.۶٪)، ماهی اسکوئید (۱۸.۲٪)، و اسکاد چشم درشت (۵.۹٪) مشاهده شد. از دیگر گونههای موجود در فهرست ۱۰ تایی ساردین، اسکیپ جک و ماهی یلوفین بودند.
افزایش عرضه جهانی پودر ماهی
بر اساس گزارش سازمان مواد غذایی دریایی (IFFO)، تولید جهانی پودر ماهی طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۳۶ درصد افزایش یافته است. در میان منابع اصلی تولید پرو، شیلی، دانمارک، نروژ، ایسلند، ایالات متحده آمریکا، آفریقا و اسپانیا به دلیل در دسترس بودن بهتر مواد خام افزایش تولید را گزارش کرده اند.
با این حال، همچنین گزارش شده است که واردات بازار اصلی چین به دنبال کاهش تقاضای آبزی پروری چین کاهش یافته است. در به روز رسانی اطلاعات ماهانه آبزی پروری چین گفته شده:«آبزی پروری در چین عموماً به دلیل وجود مازاد در سه ماهه اول سال جاری دچار مشکل شده است، که نه تنها بر قیمت ها تأثیر گذاشت، بلکه دور اول ذخیره سازی را نیز به تأخیر انداخت. انتظار می رود واردات پودر ماهی همچنان برای پر کردن شکاف عرضه داخلی مهم باشد.» در سه ماهه اول ۲۰۲۳، پرو همچنان پیشتاز عرضه به چین بود، در حالی که هند و ویتنام هر دو سال به سال رشد آشکاری داشتند.
امضای توافقنامه تحقیقاتی بریتانیا/هند
پس از دیدار وزیر علوم بریتانیا و وزیر امور خارجه هند توافقنامه مهمی در زمینه علوم، تحقیقات و نوآوری میان دو کشور امضا شد. توافقنامه این دو کشور در ۲۶ آوریل ۲۰۲۳ در شورای علم و نوآوری بریتانیا و هند در پارلمان به تصویب رسید و مجموعه ای از برنامه های تحقیقاتی مشترک آغاز شد. این برنامه شامل ایجاد یک مرکز مجازی نوآوری اختصاصی با تمرکز بر کربنزدایی صنعتی و راهاندازی اولین سفر دریایی علمی بریتانیا به هند در عمق دریا است. فعالیتهای مشترکی که تحت این تفاهمنامه انجام میشود، توسط بودجه مشترک مورد توافق هر دو طرف حمایت میشود و بودجه هر برنامه بین بریتانیا و هند بهصورت موردی تعیین میشود.
ویتنام: اتحادیه (VASEP) مدعی رفتار ناعادلانه است
اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام (VASEP)از اینکه اعضای آن در صادرات میگو به کره جنوبی با موانع تجاری ناعادلانه مواجه هستند، شکایت دارد. در نامهای که در اواسط ماه مارس به وزارت صنعت و تجارت ویتنام ارسال شد، انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام (VASEP) اعلام کرد با وجود توافق تجارت آزاد ویتنام و کره جنوبی (FTA) که در دسامبر ۲۰۱۵ لازمالاجرا شد، کره جنوبی برای مدیریت واردات میگو خود از ویتنام محدودیت های سهمیه ای و تعرفه ای را حفظ کرده است. سهمیه معاف از مالیات برای صادرات میگو از ویتنام به کره جنوبی از ۱۰۰۰۰ تن در سال اول (FTA free-trade agreement) به ۱۵۰۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. با این حال مقامات کره جنوبی از واردکنندگان میخواهند که سهمیه را از طریق حراج به دست آورند، که برای آنها هزینه ای بین ۱۴ تا ۱۶ درصد ارزش واردات هزینه دارد. ضمناً هرگونه واردات میگوی خارج از این سهمیه مشمول ۲۰ درصد تعرفه می باشد. در نتیجه، میگوی ویتنامی در بازار کره جنوبی کمتر رقابتی شده است و واردکنندگان در آنجا به فکر خرید میگو از تامین کنندگان جایگزین هستند.
بخش دوم: بازارها و قیمت ها
- ماهی کامل و فیله منجمد
صادرات ماهی ماکرل ژاپن
طی ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، صادرات ماهی ماکرل منجمد ژاپن به میزان قابل توجهی (۶۰ درصد) از ۳۰۷۱۱ تن در مدت مشابه ۲۰۲۲ به ۱۲۳۶۰ تن کاهش یافت. مجموع سالانه آن نیز در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲۷ درصدی به ۱۳۲۱۸۸ تن در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رسید. کشورهای بزرگ وارد کننده ویتنام، تایلند و مصر به ترتیب ۶۴ درصد، ۷۴ درصد و ۲ درصد کاهش ارسال داشتند. اندونزی که در ۵ مقصد برتر بازار در سال ۲۰۲۲ ظاهر شد، در سال ۲۰۲۳ نیز ۷۳ درصد کاهش داشت. غنا طی سه ماه اول سال هیچ وارداتی نداشته است. با این حال، با وجود کاهش قابل توجه صادرات به ویتنام، این کشور همچنان بازار پیشرو برای ماهی ماکرل منجمد ژاپن است.
ژاپن: صادرات ماکرل منجمد (تن) ژانویه – مارس | ||||||
ژانویه-مارس | سالیانه | |||||
۲۰۲۱ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۳ | ۲۰۲۰ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۲ | |
ویتنام | ۱۷۱۹۳ | ۱۲۷۹۳ | ۴۶۱۹ | ۴۷۱۵۵ | ۴۹۷۲۵ | ۴۵۱۲۳ |
نیجریه | ۵۹۰۰ | ۰ | ۹۶ | ۱۵۷۰۷ | ۲۵۱۱۷ | ۸۳۳۷ |
تایلند | ۹۱۵۵ | ۸۲۰۹ | ۳۱۶۷ | ۲۸۳۸۵ | ۲۶۲۲۸ | ۲۸۰۹۵ |
مصر | ۳۰۹۱ | ۱۲۳۱ | ۱۲۰۷ | ۲۰۴۸۰ | ۲۸۱۶۴ | ۱۸۱۰۰ |
غنا | ۴۶۸۴ | ۲۱۸ | ۰ | ۱۲۲۷۱ | ۱۳۶۵۷ | ۲۳۵۴ |
کانادا | ۰ | ۲۴۴ | ۰ | ۲۹۶۲ | ۲۰۱۸ | ۲۴۴ |
فیلیپین | ۲۶۴۸ | ۱۶۵۹ | ۵۵۵ | ۱۲۰۴۹ | ۹۵۴۶ | ۸۶۱۲ |
مجموع(سایر کشورها) | ۵۰۹۶۷ | ۳۰۷۱۱ | ۱۲۳۶۰ | ۱۷۱۲۸۳ | ۱۸۲۰۵۱ | ۱۳۲۱۸۸ |
قیمت های جهانی برخی انواع ماهیان
۲) میگوی منجمد
وضعیت بازار ژاپن
انتظار می رود مصرف عمومی غذاهای دریایی در سه ماهه دوم سال با جشنواره های مختلف فصلی افزایش یابد. انتظار می رود مصرف میگو با تقاضای زیاد به ویژه در بخش خدمات غذایی بهبود یابد. با بازگشت افراد بیشتری به سبک زندگی پرمشغله پس از همه گیری، غذاهای آماده بار دیگر محبوب خواهند شد.
واردات
کل واردات میگو به تفکیک انواع محصولات طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۶.۹ درصد کاهش داشته است.در میان انواع عمده محصولات ، تنها میگوی خشک/نمک شده در آب نمک و پخته/دودی بود که به ترتیب ۳.۱% و ۲۱.۲% افزایش یافت. این در حالی است که کل واردات سالانه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱.۳ درصد افزایش یافته است.
ژاپن: واردات میگو (همه انواع میگو) تن | ||||||||
ژانویه – مارس | واردات سالیانه | |||||||
نوع میگو | ۲۰۲۰ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۳ | ۲۰۱۹ | ۲۰۲۰ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۲ |
خام منجمد | ۳۲۰۲۴ | ۳۲۴۱۰ | ۲۹۳۷۴ | ۲۸۸۹۲ | ۱۵۵۷۴۰ | ۱۴۸۰۴۷ | ۱۵۶۶۰۵ | ۱۵۳۷۷۶ |
منجمد ebi | ۱۹ | ۲۰ | ۴۹ | ۱۹ | ۸۳ | ۹۲ | ۱۲۰ | ۹۲ |
آماده و نیمه آماده | ۹۲۸۱ | ۹۱۴۶ | ۹۷۷۸ | ۸۲۱۱ | ۴۳۴۹۷ | ۴۰۹۵۰ | ۴۱۱۶۴ | ۴۳۶۵۰ |
خشک شده نمکسود در آب نمک | ۵۲۶ | ۳۸۷ | ۴۵۴ | ۴۶۸ | ۱۹۰۶ | ۱۹۵۱ | ۱۷۴۴ | ۱۸۴۵ |
منجمد پخت شده | ۴۳۰۶ | ۴۱۱۵ | ۴۹۰۱ | ۳۸۹۹ | ۲۰۲۴۹ | ۱۸۶۲۷ | ۱۹۰۷۳ | ۲۲۲۷۵ |
پخت شده و دودی | ۳۸ | ۳۹ | ۳۳ | ۴۰ | ۱۵۳ | ۱۲۷ | ۱۱۳ | ۲۰۴ |
سوشی | ۴۴۵ | ۴۷۵ | ۴۲۹ | ۳۹۷ | ۱۹۹۰ | ۲۱۴۵ | ۲۰۸۳ | ۲۰۱۹ |
مجموع | ۴۶۶۳۹ | ۴۶۵۹۲ | ۴۵۰۱۸ | ۴۱۹۲۶ | ۲۲۳۴۱۸ | ۲۱۱۹۳۹ | ۲۲۰۹۰۲ | ۲۲۳۸۷۲ |
عرضه
هند: در سه ماهه اول، هند سهم بازار خود (۲۸ درصد) از عرضه میگوی خام منجمد را با افزایش ۴۴.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حفظ کرده است. همچنین صادرات محصولات آماده و نیمه آماده از ۳۱ تن به ۹۲ تن افزایش داشته که سهم ۱.۱۲٪ را در این بازار نشان می دهد.
تایلند: در سه ماهه مورد بررسی، تایلند منبع اصلی تامین کننده برای دسته محصولات آماده/کنسرو شده (۳۹.۵ درصد سهم بازار) و محصولات میگوی پخته/ منجمد (۴۳ درصد سهم بازار) به ژاپن بود.
ویتنام: در طول بررسی این سه ماهه، ویتنام به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی ژاپن برای دسته بندی محصولات زیر بود که در این محصولات در رتبه دوم قرار گرفت: محصول میگوی آماده/کنسرو شده (سهم بازار ۳۱%)؛ میگوی پخته/منجمد (۳۲%)؛ خشک/نمکسود شده در آب نمک (۳۰.۹ درصد سهم بازار) و سوشی با برنج (۹.۹ درصد سهم بازار). در دسته محصولات میگوی خام منجمد، ویتنام با سهم بازار ۱۴.۸ درصد در رتبه سوم قرار گرفت.
اندونزی: عرضه میگوی خام منجمد به ژاپن در این سه ماهه ۹.۲ درصد کاهش یافت، اما اندونزی همچنان جایگاه دوم خود را به عنوان تامین کننده اصلی پس از هند با سهم بازار ۱۸.۳ درصد حفظ کرده است.
چشم انداز
در سه ماهه دوم با جشنواره های مختلف فصلی، افزایش مصرف میگو پیش بینی می شود.
وضعیت بازار ایالات متحده
روند بازار
تقاضا برای میگو به ویژه در بخش خرده فروشی ثابت است. به دلیل کاهش کل تقاضای خرده فروشی، این امر منجر به در دسترس بیشتر قرار گرفتن محصول در کشور شده است. اگرچه بخش خدمات غذایی پس از بازگشایی رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی رشد قابل توجهی داشته است، اما هنوز برای جبران کمبود در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی کافی تلقی نمی شود. با این حال، همانطور که توسط برخی تحلیلگران درک می شود، تقاضا به آرامی باز خواهد گشت.
واردات
مجموع واردات میگو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۱۸ درصد و در ماه مارس ۲۳ درصد نسبت به دوره های مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. همه گروه های محصول طی دوره بررسی به ویژه محصولات میگو سوخاری به ترتیب ۳۰ و ۳۵ درصد کاهش را ثبت کردند.
در میان بزرگترین تامین کننده محصولات میگوی منجمد با پوست، تنها اکوادور در هر دو دوره شاهد افزایش بوده است، در حالی که هند و اندونزی کاهش قابل توجهی داشته اند. در مورد سایر گروههای محصولی، واردات از همه منابع اصلی کاهش یافته، به ویژه اندونزی برای میگوی منجمد با پوست (-۳۸٪، ۶۷۹۴ تن) و هند برای میگوی منجمد خام بدون پوست (-۱۶٪، ۸۶۱۱ تن). برای دسته محصولات میگوی پخته شده، عربستان سعودی با ۱۳۷ تن در سه ماهه اول به عنوان یک تامین کننده جدید برای ایالات متحده ظاهر شد.
عرضه
داخلی: NOAA داده های اولیه ای را منتشر کرد که نشان می دهد صید میگو در خلیج مکزیک بالاتر از میانگین تاریخی در ماه فوریه است. قیمتها در همه اندازهها به پایینترین سطح خود از سال ۲۰۱۹ رسیده است. صید در فوریه ۱.۴ درصد بالاتر از میانگین تاریخی به مقدار ۱۳۲۷ تن – کمی بالاتر از میانگین ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ که ۱۲۷۲ تن – بود. با این حال، در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، که ماه تاریخی و رکوردشکنی بود، ۸۵۴ تن کاهش یافته است.
بنگلادش: پرورش دهندگان میگو از ابتدای فصل تابستان با تلفات شدید مواجه شدند. موج گرمای شدید و خشکسالی طولانی مدت به صنعت میگو در این کشور به ویژه در جنوب غربی بنگلادش آسیب وارد کرد که گزارش شده حداقل ۴۰ درصد از کل تولید میگو طی یک ماه و نیم گذشته تلف شده است.
هند: عرضه میگوی هندی به ایالات متحده به دنبال تقاضای پایین بازار اصلی در سه ماه اول سال ۳.۲۱ درصد کاهش یافت.
چشم انداز
به گفته مدیرعامل شرکت Siam Canadian CEO به Undercurrentnews، نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد تقاضا برای میگو در این کشور در حال بازگشت است زیرا سردخانهها اکنون فعالانه به دنبال بارهای جدید هستند. در پی کاهش قابل توجه واردات در ۹ تا ۱۰ ماه گذشته، موجودی انبارها اکنون در حال کاهش است. او افزود، با این حال، خریداران خردهفروشی در مقایسه با دوران پس از همهگیری که مصرف در حال رونق بود، محافظهکارانهتر خواهند بود. وضعیت اروپا و بازارهای دیگر
واردات از هند
مجموع صادرات میگوی هند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با ۱۲ درصد افزایش به ۱۴۹۱۰۸ تن در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ( ۱۳۳۵۰۶) تن رسیده است. در میان ۳ مقصد برتر بازار، آمریکا واردات خود از هند را ۳.۲۱ درصد کاهش داد، در حالی که واردات از چین و ویتنام به ترتیب ۲۹ درصد و ۱۰۸ درصد افزایش یافت.
بلژیک به عنوان مقصد اصلی بازار میگوی هندی در اروپا واردات خود را ۳۳ درصد افزایش داد. سایر واردکنندگان عمده میگوی هندی در اروپا شامل بریتانیا ۱۸ درصد افزایش و هلند و ایتالیا به ترتیب ۳۷ درصد و ۱۶ درصد کاهش واردات داشتند. در همین حال، گزارش شده است که تقاضای زیادی برای میگو در هفته مقدس (holy week )در اروپا وجود داشته است.قیمت های لابستر و خرچنگ۳.کنسرو ماهی تن، ماهی ماکرل، ساردین
تایلند : در بررسی سه ماهه اول، کل صادرات کنسرو و فراورده های ماهی تن در مقایسه با دوره سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۰.۱ درصد و ۰.۶ درصد از نظر مقدار و ارزش کاهش یافته است. از کشورهای عمده واردکننده تایلند، ایالات متحده آمریکا همچنان با وجود کاهش ۲۱ درصدی واردات، سهم بازار خود را با ۱۸.۶۸ درصد حفظ کرده است. عربستان سعودی از رتبه هفتم در بررسی سه ماهه اول سال گذشته به رتبه دوم در این سه ماهه صعود کرد و با سهم بازار ۱۰.۵ درصدی، مصر را به جایگاه هفتم (۴.۸ درصد از سهم بازار) فرستاد. ژاپن با ۹.۵ درصد از سهم بازار از رتبه پنجم به جایگاه سوم صعود کرد. با افزایش سهم عربستان سعودی و ژاپن، استرالیا (۷.۸
درصد از سهم بازار) و لیبی (۷.۶ درصد از سهم بازار) به ترتیب در مکان های چهارم و پنجم قرار گرفته اند.
تعداد بازدید:
۰
لینک کوتاه: کپی کن!