توسعه بنادر شمالی کشور نیازمند برنامه مناسب و یک عزم ملی است

عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، لایروبی نکردن بنادر و پایین رفتن تراز آب خزر در سال‌های اخیر را از  جمله مشکلات بنادر شمالی کشور برشمرد و اظهار…

عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، لایروبی نکردن بنادر و پایین رفتن تراز آب خزر در سال‌های اخیر را از  جمله مشکلات بنادر شمالی کشور برشمرد و اظهار کرد: در برخی مناطق شمال کشور سطح آب تا ۳ متر کاهش داشته که این عدد در حد یک استخر خانگی است و اصلا چنین عمق آبی، قابلیت ایجاد یک تجارت بزرگ را ندارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ترابران، فرداد فیروزپور به کمبود کشتی‌ با پرچم ایران در دریای خزر اشاره و خاطرنشان کرد: به طور کلی حدود ۳۲۴ فروند کشتی در خزر فعال هستند که از این تعداد کمتر از ۲۲ شناور متعلق به کشتیرانی دریای خزر و ۲۰ فروند بخش خصوصی با پرچم ایرانی فعالیت می‌کنند، همچنین تعداد زیادی از کشتی‌های موجود در خزر به سمت ایران حرکت نمی‌کنند و فقط حدود ۱۷۵ کشتی با ایران رابطه تجاری دارند، بنابراین کمبود کشتی و شناور منجر به نبود تناسب بین تقاضا و عرضه در حوزه تجارت دریایی خزر شده است.

وی درباره ظرفیت کشتی‌های تحت مالکیت ایرانی، بیان کرد: ظرفیت کشتی‌های خزر معمولا بین ۳ تا ۵ هزار تن و به ندرت تا ۶ هزار تن هستند. در واقع، با توجه به پایین آمدن سطح تراز آب خزر، به طور میانگین ظرفیت شناورهای خزر حدود ۴ هزار تن است که اگر شناورهای فعال با پرچم ایران را ۴۲ فروند در نظر بگیریم، ظرفیت کشتی‌های ایرانی حدود ۱۶۸ هزار تن خواهد بود که این میزان، نسبت به تقاضای موجود در این حوزه بسیار ناچیز است.

فیروزپور با بیان اینکه از قدیم‌الایام به‌دلیل عدم تجاری‌سازی بنادر شمالی تجارت چندانی در دریای خزر نداشتیم، گفت: نبود زیرساخت‌های ریلی مناسب و لازم، نبود زیرساخت‌های جاده‌ای مواصلاتی، نبود سیستم جامع ترانزیت، نبود پس‌کرانه کافی و… از علل اصلی عدم توفیق در بنادر شمالی کشور است که البته همه این موارد با داشتن یک برنامه مناسب و یک عزم ملی به راحتی قابل حل است.

تنظیم و بازنشر: سی نیوز

منبع: پایگاه خبری ترابران

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45540

بازدید: 98

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *